Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Ředitelství silnic a dálnic hledá dodavatele křižovatky v Okrouhlé, je součástí obchvatu České Lípy

09. 06. 2025 | 19:09

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) připravuje přestavbu mimoúrovňové křižovatky v Okrouhlé na Českolipsku, náklady projektanti odhadli bezmála na 230 milionů korun bez DPH. Křižovatka je součástí budoucího obchvatu České Lípy a Nového Boru, naváže na ni úsek z Nového Boru do Dolní Libchavy, na jehož přípravě se pracuje, informovalo dnes ŘSD na síti X. Lhůta pro nabídky končí 8. července.

LibchavaŘSDX2
Foto z X/ŘSD Liberecký kraj

Projekt počítá s přestavbou osmičkovité křižovatky u Okrouhlé, která propojuje silnice I/9 a I/13, kvůli rozšíření silnice I/9 a doplnění připojovacích pruhů bylo nutné rozšířit prostor pod mostem, který převádí silnici I/13. Kvůli splnění hlukových limitů ochrání zástavbu v Okrouhlé dvě protihlukové stěny – jedna bude na novém mostě a druhá na temeni současného zářezu. Úsek propojí navazující etapy silnice I/9 Nový Bor – Dolní Libchava a třípruhového úseku směrem na Liberec. Přispěje ke snížení hluku a zvýšení bezpečnosti tranzitní dopravy.

O obchvatu, který měl v České Lípě odvést dopravu mimo obydlená území, se mluví od 90. let. Město s 37.000 obyvateli je jedním z mála, která nemají obchvat. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14.000 aut. Stavba obchvatu má ale také odpůrce, spolu s ekologickými organizacemi se proti ní postavili například lidé ve Slunečné nebo Skalici u České Lípy. Obávají se poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení pozemků i zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované silnice.

Obchvat by měl po dokončení výrazně odlehčit přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou a odvést dopravu mimo zástavbu. Práce na projektu začaly už v roce 2008 výstavbou mimoúrovňové křižovatky v Sosnové. Podle původních plánů měla první auta po novém obchvatu projet už před devíti lety. V roce 2010 ale projekt z úsporných důvodů zastavil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), stejně jako dalších 11 staveb. Hotová je tak část první etapy, která končí na začátku České Lípy v Dubici.

České Lípě zatím dokončený úsek významnou dopravní úlevu nepřinesl, příprava těch navazujících musela začít znovu. Na prvním, 1,5 kilometru dlouhém úseku z Dubice do Dolní Libchavy se od loňska pracuje, stavba za 544 milionů korun by měla být hotová za rok. Na přípravě navazujícího, deset kilometrů dlouhého úseku z Dolní Libchavy do Nového Boru ŘSD pracuje, náklady přesáhnou podle odhadů 1,6 miliardy korun. Projekt čeká na územní rozhodnutí.

čtk