U Svoru začala stavba obchvatu, odvede tranzitní dopravu mimo město. Obec na něj čekala 40 let
U Svoru na Českolipsku dnes Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo stavbu obchvatu. Přeložka silnice I/9, která odvede tranzitní dopravu mimo město, přijde bez DPH na 469 milionů korun. Obec na ni čekala 40 let. Silnice, po níž denně projíždí tisíce aut ,je problémem zejména pro obyvatele kolem ní. Mají tam hluk, prach, otřásají se jim domy, a protože se provoz zvyšuje, projevuje se ten problém čím dál tím víc, řekla při dnešním zahájení stavby starostka Kateřina Jonáková (NEZ).
Svor leží na frekventované trase I/9 z Prahy přes Mělník a Českou Lípu na státní hranici s Německem v Rumburku na Děčínsku. Silnice, kterou využívá hlavně tranzitní doprava, je dnes vedena z křižovatky se silnicí I/13 průtahem přes obec Svor. Denně tudy podle posledního sčítání projede až 6500 aut, mezi nimi kolem 1000 kamionů. "Jedná se o 1,9 kilometru dlouhý úsek, zhotovitelem stavby je sdružení firem COLAS CZ a MI Roads. Hotový by měl být, předpokládáme, v první polovině roku 2026," doplnil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Obchvat naváže na novou čtyřproudou silnici od Nového Boru, kterou silničáři zprovoznili počátkem července. Nová stavba odvede dopravu ze Svoru, zvýší se tak kvalita životního prostředí v obci, ubyde hluku i výfukových plynů. Obchvat je v plánu jako dvoupruhová silnice se třetím pruhem ve stoupání, součástí projektu jsou přeložky cest a inženýrských sítí. Jde o novostavbu v nezastavěném území, která povede převážně po zemědělsky využívaných pozemcích.
I díky tomu by podle ředitele libereckého ŘSD Jana Wohlmutha stavba provoz na hlavní trase neměla omezit. "Ze stávající okružní křižovatky bude nový sjezd, který se teď na zimu nebude budovat. Teď se budou provádět práce v trase, to znamená příprava území, kácení, přeložky sítí. Zjara by měly začít práce na všech mostních objektech, kterých je šest. Víceméně celá trasa je mimo současnou silnici s tím, že nahoře se se současnou I/9 prolíná, omezení tam budou typu snížené rychlosti a výjezdu vozidel ze stavby," dodal Wohlmuth.
Aby vznikl ucelený tah I/9 na Českolipsku je podle Mátla třeba dostavět ještě obchvat České Lípy a Nového Boru. V České Lípě se pracuje na prvním 1,5 kilometru dlouhém úseku z Dubice do Dolní Libchavy, který přijde bez DPH na 544 milionů korun, a zprovoznit ho ŘSD plánuje koncem příštího roku. Navázat by měla ještě druhá etapa dlouhá přes deset kilometrů z Dolní Libchavy do Nového Boru. "Jsme ve fázi stavebního řízení, bojujeme hlavně s vydáním výjimek z ochrany zvlášť chráněných živočichů," řekl Mátl. Stavba tak podle něj zřejmě nezačne dřív než v roce 2027.
čtk