Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

V České Lípě začala stavba další části obchvatu, bude na něm i 330 metrů dlouhý most přes Ploučnici

19. 04. 2024 | 10:00

Výstavbu přeložky silnice I/9 dnes v Dolní Libchavě u České Lípy zahájilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jde o další etapu k vybudování obchvatu České Lípy, který by měl odvést tranzitní dopravu z města. Stavět se nyní bude jen 1,5 kilometru dlouhý úsek, jeho vybudování ale bude technicky náročné, neboť zhruba třetinu trasy tvoří šest mostů. Nejvýznamnější objekt je 330 metrů dlouhá estakáda přes řeku Ploučnici, řekl dnes novinářům generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

česká lípa obchvatlipa 2
V České Lípě začala stavba další části obchvatu, foto: Artur Irma

Náročnost stavby se projevila i na vysoké ceně, která je 543,7 milionu korun bez daně. "Je to tím, že se nacházíme v třetině trasy na estakádě a ty estakády nejsou vůbec jednoduché. Vedou přes řeku a železnici, a to je samozřejmě to, co dělá tu náročnost výstavby. Proto cena za kilometr je daleko vyšší, než je obvyklá za silnici první třídy," dodal Mátl.

Zakázku od ŘSD získalo konsorcium firem Swietelsky stavební a Herkul, pracovat budou mezi Litoměřickou ulicí a silnicí II/262. "Pokud se všechno bude dařit, tak jsme schopni za ty dvě stavební sezony to stihnout a stavbu zprovoznit na konci roku 2025," řekl Mátl.

V České Lípě začala stavba další části obchvatu, foto: Artur IrmaObchvat České Lípy se plánoval již v 80. letech 20. století, kdy se budoval průtah městem, po kterém dnes projíždí až 16.000 aut denně. "Po více než 40 letech, kdy se začalo hovořit o obchvatu, tak věřím, že do dvou let se Česká Lípa dočká toho, aby nákladní doprava a velká intenzita osobní dopravy nejezdila přes centrum České Lípy. Zátěž pro město už byla tak veliká, že lidem se chvěly domy. Ta prašnost byla neskutečná a myslím si, že Česká Lípa si obchvat jednoznačně zaslouží," řekla dnes ČTK starosta sedmatřicetitisícového města Jitka Volfová (ANO).

Z plánovaného obchvatu je z doby před 15 lety zatím hotová jen malá část, která je mezi mimoúrovňovou křižovatkou v Sosnové a začátkem České Lípy v Dubici. Ani dnes zahájená část by neměla být poslední etapou. Navázat by na ni měla další, dlouhá přes deset kilometrů z Dolní Libchavy do Nového Boru. Podle Mátla čekají na udělení výjimky z ochrany zvlášť chráněných živočichů a rostlin. "Věříme, že tyto výjimky bychom mohli dostat v horizontu jednoho dvou měsíců. Posléze toto doplníme do spisu územního řízení a mohlo by být vydáno územní rozhodnutí. Zároveň začneme zpracovávat dokumentaci pro stavební povolení a v příštím roce bychom chtěli zahájit veškerou majetkoprávní činnost a co nejrychleji tam vykoupit pozemky," dodal. Věří, že s výstavbou této části obchvatu by mohli začít v roce 2026 či 2027.

V České Lípě začala stavba další části obchvatu, foto: Artur IrmaPodle starostky ale České Lípě pomůže už nyní budovaná část obchvatu. "Lidé, kteří žijí na Holém vrchu, na Slovance, tak budou moct jezdit touto částí a tomu centru se neskutečně uleví," dodala.

Stavba obchvatu má ale i odpůrce, spolu s ekologickými organizacemi se proti ní postavili například lidé ve Slunečné nebo Skalici u České Lípy. Obávají se poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení pozemků i zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované silnice.

čtk