V České Lípě začne stavba lávky pro pěší a cyklisty, na silnici proto bude snížená rychlost
V České Lípě začnou práce na lávce pro pěší a cyklisty nad rušnou silnicí I/9. Město dnes předalo staveniště firmě VIAMONT Servis, která zvítězila ve veřejné soutěži. Samotné práce na stavbě lávky, která spojí českolipské části Svárov a Kopeček, začnou počátkem září, řekla dnes ČTK mluvčí českolipské radnice Kristýna Kňákal Brožová. Lávka, která město včetně DPH přijde na 27,3 milionu korun, by měla být hotová příští rok na jaře. Kvůli stavbě se bude na hlavním tahu jezdit nižší rychlostí.
V době stavby se musí řidiči připravit na omezení při vjezdu do České Lípy, kde bude snížena rychlost ze 70 kilometrů za hodinu na 50 kilometrů a v neužším místě dokonce projedou motoristé jen třicítkou. "V přilehlých komunikacích na Kopečku a Svárově budou dopravní omezení jen nárazová, například v momentě, kdy se bude na místo přivážet větší stroj. Neměla by zde být kompletní uzavírka ani zpomalení," doplnil stavbyvedoucí Jaroslav Burda ze společnosti Viamont Servis.
Lávka bude dlouhá 60 metrů, široká čtyři metry a bude sloužit chodcům i cyklistům. "Bude mít ocelovou obloukovou konstrukci se zavěšenou betonovou mostovkou a veřejným osvětlením. Součástí stavby bude i vybudování připojovacích komunikací. Na straně Kopečku bude lávka začínat v ulici U Kola v křižovatce se Zimní ulicí, na straně Svárova bude končit na louce u hasičské zbrojnice, odkud lze místní cestou dojít až do ulice Karla Poláčka," doplnila mluvčí.
Projekt se městu výrazně prodraží, stavba bude stát téměř dvakrát víc, než projektanti původně odhadovali. "Důvodem pro výrazné zvýšení ceny je především ocelová konstrukce lávky, cena oceli se kvůli válce na Ukrajině zvýšila téměř desetinásobně," řekl na dotaz ČTK místostarosta Martin Brož (ANO). Odložit stavbu kvůli vysoké ceně ale město nechtělo, s výrazným poklesem cen podle místostarosty není v dohledné době možné moc počítat.
Projekt lávky zpracovala pro město společnost VANER, která už v České Lípě stojí za návrhem lávky přes Ploučnici v parčíku Milady Horákové. Ve studii nabídli projektanti městu devět variant řešení s využitím oceli, dřeva nebo jejich kombinací. Město si vybralo oblouk z oceli a betonu. Že by kvůli strmě rostoucím cenám oceli materiál změnili, na radnici neuvažovali. Podle Brože je ocel odolný materiál a na rozdíl od dřeva má delší životnost a nepotřebuje takovou péči. Radnice na projekt žádá dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), získat může až 9,4 milionu korun.
čtk