Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Cyklostezku mezi Železným Brodem a Líšným otevřou v neděli, stála 92 milionů

13. 05. 2025 | 16:04

V údolí řeky Jizery přibyl další úsek cyklostezky Greenway Jizera, je mezi Železným Brodem a Líšným na Jablonecku. Vybudování čtyřkilometrové trasy v náročném terénu stálo 92 milionů korun, dvě třetiny nákladů pokryla dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Pro cyklisty bude nový úsek otevřený od neděle. ČTK o tom dnes informoval starosta Železného Brodu František Lufinka (Za rozvoj města). Podle něj je stavba v závěrečné fázi, pokládá a válcuje se finální povrch.

cykloGWJ 01charousek
Foto: Artur Irma

Výstavba čtyřkilometrového úseku trvala přes dva roky. Původně měl být hotový už loni na podzim, stavbu v náročném terénu ale provázely komplikace a zpoždění prací způsobila i rozvodněná Jizera. Ani v neděli sice ještě nebude zcela hotovo, podle starosty ale zbývající práce již nebrání otevření trasy. "Budou se dělat za provozu. Půjde o nedodělky jako instalace zábradlí a podobně," uvedl Lufinka.

Postupně budovaná Greenway Jizera je jednou z pěti páteřních cyklotras v Libereckém kraji. Dokončením tohoto úseku vznikne souvislá trasa z Železného Brodu do Turnova. Díky tomu nebudou muset jezdit cyklisté mezi těmito městy vzdálenými od sebe zhruba 15 kilometrů po frekventované silnici první třídy číslo 10.

Vhodnou trasu mezi Líšným a Železným Brodem se dlouho nedařilo najít. Řeka v této lokalitě vede úzkým údolím, na jedné straně v těsné blízkosti Jizery je silnice první třídy a na druhé straně železnice. Jako jediné možné řešení se nakonec ukázalo, že cyklostezka povede mezi řekou a kolejemi. Kvůli ochranným pásmům ale několik let trvalo, než projektanti nalezli kompromisní řešení, které by vyhovovalo Povodí Labe i Správě železnic, což výstavbu cyklostezky výrazně prodražilo. Dělníci museli postavit lávku přes Zbytský potok, přes půl kilometru opěrných zdí či na několika místech stabilizovat břeh Jizery za pomoci kamenných monobloků. Kvůli cyklostezce také vybudovali lávku podél železničního tunelu.

Kvůli úzkému údolí není jisté, zda se v budoucnu podaří vybudovat pokračování cyklostezky na druhou stranu z Železného Brodu, tedy do Semil. Po jedné straně řeky v tomto úseku vede železnice, po druhém Riegrova stezka. "Nějaké projektové práce se dělají, ale je to tam ještě daleko složitější než tady. Byl by to ale asi nádherný úsek," dodal Lufinka.

V budoucnu by cyklostezka Greenway Jizera měla vést od pramene Jizery na Smrku v Jizerských horách po soutok s Labem ve středních Čechách. Z trasy dlouhé 190 kilometrů jsou ale zatím dokončené desítky kilometrů. V Libereckém kraji by do dvou let mělo přibýt dalších více než devět kilometrů, a to mezi Turnovem a Svijany. Práce začaly letos na jaře. Výstavba tohoto úseku si vyžádá bezmála 32 milionů korun, z toho bezmála 18 milionů pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).

čtk