Historické vlaky budou letos na Zubačce jezdit nezvykle i v zimě. První nostalgická jízda bude příští sobotu
Historickým vlakem na železniční trati z Tanvaldu do Harrachova na Jablonecku se budou moci zájemci letos nezvykle svézt i v zimě. V předchozích letech to bylo možné až od června. První takzvaná nostalgická jízda na Zubačce bude příští sobotu a během roku pak v dalších 48 termínech, loni jich bylo osm. Výrazné rozšíření provozu umožní podpora Libereckého kraje, řekl dnes ČTK Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, která Zubačku provozuje.
"A reagujeme i na to, že dlouhodobě jsme měli velkou poptávku od lidí, že by se rádi takto Zubačkou svezli i v zimě, když jsou na horách, kdy třeba tolik nepřeje počasí lyžování. Takže v letošním roce to je novinka," řekl Prokeš. Zájem o jízdy zvláštními vlaky na Zubačce roste, loni se jimi svezlo 16.150 cestujících.
Kvůli špatnému technickému stavu železniční trati ale po ní nemohou od letošního roku jezdit vlaky tažené ozubnicovou lokomotivou. Místo nich tak podle Prokeše použijí historické motoráčky přezdívané Orchestrion a Singrovka. "Jeden je z 60. letech minulého století a druhý ze 70. let," uvedl ředitel obecně prospěšné společnosti. U nich podle něj nehrozí, že by Správa železnic zakázala jejich nasazení na této trati jako v případě ozubnicových lokomotiv. "Jsou to lehké motorové vozy. Jsou i lehčí než Stadlery, které tam jezdí pravidelnou dopravu, takže s tím není žádný problém," dodal.
Letošní rok bude pro provoz historických vlaků zvláštní i tím, že půjde o poslední před chystanou rekonstrukcí této tratě s odhadovanými náklady 460 milionů korun bez DPH. "Takovou zvláštností také bude, že průvodčí bude jakýmsi průvodcem pro cestující. Řekne jim něco o historii Zubačky a zajímavostech v okolí tratě," uvedl Prokeš.
Unikátní ozubnicová trať spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku. Provoz na ní byl zahájen před 122 lety. Dvanáctikilometrová železnice je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se poslední velká rekonstrukce trati uskutečnila v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.
Ve zvýšené míře Liberecký kraj podporuje nostalgické jízdy od minulého roku. Na jízdy historických vlaků nejen v Kořenově, ale i v Martinicích v Krkonoších a Turnově loni přispěl více než třemi miliony korun, letos by to mělo být dokonce 7,3 milionu.
čtk