Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Jablonec nad Nisou si připomene 120 let provozu tramvají, první vyjela 7. února 1900 na linku do Rychnova

05.02.2020 | 17:14

Historickými jízdami i slavnostní večeří s původním menu si v Jablonci nad Nisou připomenou 120 let zahájení tramvajového provozu. První tramvaj vyjela v Jablonci 7. února 1900 na linku do nedalekého Rychnova. Jablonec byl sedmým městem v zemích Koruny české, ve kterém tramvaje jezdily.

JNtramHist
Foto z http://www.fotodoprava.com

Dnes už tam koleje nevedou, po původní trase tak budou v pátek jezdit historické autobusy. ČTK to dnes řekla mluvčí magistrátu Jana Fričová.

Tramvaje v Jablonci vyjely před 120 lety na jednokolejný úsek trati spojující dnešní Mírové náměstí s Rychnovem u Jablonce. Trať o metrovém rozchodu s výhybnami měřila něco přes devět kilometrů. Do roka přibyly další úseky na náměstí Boženy Němcové, do Rýnovic k poště a od divadla do Brandlu. Na konci roku 1900 už celá tramvajová síť, která měla charakter malodráhy, měřila 21 kilometrů a spojovala Jablonec s obcemi v blízkém i vzdálenějším okolí.

Foto z http://www.fotodoprava.com

"Ve čtvrtek večer uspořádáme slavnostní večeři v hotelu Zlatý lev ve stejném duchu jako před 120 lety v předvečer zahájení provozu," řekl předseda Sdružení pro obnovení elektrických kolejových drah Jablonce nad Nisou Lukáš Pleticha. V archivu dokonce objevili menu tehdejší slavnostní večeře. Hosté se tak mohou těšit na "polévku ze staré slepice", candáta na másle s vařenými brambory, ragú z jelena, filet Wellington nebo kohouta s francouzským salátem či kompotem. Sladkou tečkou budou lívanečky.

Foto z http://www.fotodoprava.com

V pátek připomene historii tramvajové dopravy ve druhém největším městě v Libereckém kraji výstava v informačním centru v přízemí jablonecké radnice. "Vystaven bude například model elektrické tramvajové lokomotivy nebo kopie zaměstnanecké knihy Jabloneckých elektrických drah," uvedl ředitel Jablonecké dopravní Luboš Wejnar. Připravené jsou i jízdy historickými autobusy z Mírového náměstí do Rychnova. "Pojedou Lidickou ulicí do ulice 5. května, a tak budou kopírovat někdejší koleje," dodal. Svézt se bude možné i historickou tramvají, i když trať, která dnes Jablonec spojuje s Libercem, je z roku 1955. Z původní sítě nic nezbylo.

čtk

HISTORICKÉ MEZNÍKY TRAMVAJOVÉ DOPRAVY

 1892 - první úvahy o zřízení tramvajové dopravy v Jablonci

1895 - továrník Gustav Hoffmann získal předběžnou koncesi pro provoz tramvaje; ve stejném roce vznikl první projekt

1898 - začaly přípravné práce na stavbě tramvajové trati

1899 - vznik společnosti Gablonzer Strassenbahn und Elektrizitäts Gesellschaft

1900, 7. února - v Jablonci vyjely první tramvaje na trati spojující dnešní Mírové náměstí s Rychnovem u Jablonce n. N. Celý úsek byl jednokolejný s výhybnami, měl rozchod 1000 mm a měřil přibližně 9,3 km.

1900, duben – provoz na trati od divadla přes Mírové náměstí na náměstí Boženy Němcové

Model původní elektrické tramvajové lokomotivy. Foto: SMJ

1900, květen - trať z Mírového náměstí do Rýnovic k poště a od divadla do Brandlu (trať byla zrušená v roce 1945)

1900, září - provoz na úsecích Rýnovice, pošta – Janov nad Nisou a z Brandlu do Rýnovic (tato trať ukončila provoz v roce 1950)

Na konci roku 1900 celá tramvajová síť měřila přibližně 21 km a vedla hodně členitým terénem. Jablonecké tramvaje měly spíše charakter malodráhy, protože spojovaly s Jabloncem obce v blízkém i vzdálenějším okolí.

1904 - prodloužení trati z náměstí Boženy Němcové do Jabloneckých Pasek. Dalších 30 let se síť tramvajových tratí neměnila.

1902-1904 – velký rozmach nákladní tramvajové dopravy; na celé síti vzniklo několik nákladišť a vleček do různých podniků

1904 - pravidelnou přepravu zásilek zahájila pošta, která tramvaje využívala až do roku 194

Jizdní řád 1Jizdní řád 1

Jízdní řád 2Jízdní řád 2