Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na unikátní ozubnicové trati v Jizerách skončí po půl roce výluka, vlaky se tam vrátí v pátek

30.10.2025 | 8:02

Na unikátní ozubnicové trati v Jizerských horách skončí v noci na pátek po více než půl roce výluka. Rekonstrukce zhruba 12 kilometrů dlouhého úseku železnice z Tanvaldu do Kořenova na Jablonecku přišla na zhruba 450 milionů korun a přispěla na ni Evropská unie. Vlaky se tam vrátí v pátek, cestující ale ještě musí počítat s omezením, uvedl na dotaz ČTK mluvčí Českých drah Filip Medelský.

zubačka1
Archivní foto

"Aktuálně počítáme k 31. říjnu s ukončením výluky v úseku Kořenov – Harrachov, kde by tedy opět měly začít jezdit vlaky. V pátek je pak na trati Liberec - Harrachov - Szklarska Poreba Górna plánována výluka v úseku Jablonec nad Nisou – Smržovka, která by měla trvat od pátečních 08:00 do 13:10," doplnil Medelský. Důvodem neplánované krátkodobé výluky je oprava přejezdu ve Smržovce, mezi Jabloncem a Smržovkou proto budou po tu dobu jezdit autobusy.

Obnovení provozu využije i provozovatel zvláštních vlaků Železniční společnost Tanvald. V sobotu 1. listopadu vyjedou znovu po dvou letech na trať historické ozubnicové lokomotivy řady T 426.0, přezdívané Rakušanky, jejichž provoz Správa železnic (SŽ) kvůli špatnému stavu trati v listopadu 2023 zakázala. V jednom z vozů čeká na cestující strašidelné překvapení a v duchu halloweenu bude i doprovodný program na nádraží v Kořenově.

Trať z Tanvaldu do Kořenova je nejstrmější železnicí v Česku a jednou z posledních ozubnicových železnic s normálním rozchodem v Evropě. Vlaky na ní jezdí od 30. června 1902. Trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou mezi kolejnicemi ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat stoupání 58 promile. V roce 1997 chtěly České dráhy osobní dopravu na trati zastavit kvůli vysokým ztrátám, po protestech veřejnosti ale zůstal provoz zachován.

Unikátní železnice byla v havarijním stavu, její obnovu připravovala SŽ několik let. Obnovu úseků s ozubnicí zajistila Pražská strojírna za zhruba 47 milionů korun. Nové ozubnicové výhybky dodala pro historickou trať společnost DT – Výhybkárna a strojírna. Součástí projektu byla kromě revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovné instalace v Dolním Polubném také rekonstrukce Polubenského tunelu, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku.

Stavba, která přispěje k větší bezpečnosti provozu na celém úseku, je největší investiční akcí financovanou EU z programu Interreg Česko - Polsko 2021 - 2027. Správa železnic získala z programu 11,995 milionu eur (292 milionů Kč). "Příští rok se tam počítá ještě se zhruba 20denní výlukou pro úpravu geometrie koleje, což je klasický postup u všech staveb," doplnila mluvčí SŽ Nela Friebová.

čtk