Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

O díly z kořenovské zubačky mají zájem železniční nadšenci i muzea. Třímetrová ozubnicová tyč je za tisícovku

07.09.2025 | 12:21

O díly z unikátní ozubnicové tratě Tanvald - Kořenov v Jizerských horách mají zájem železniční nadšenci i muzea. Na dotaz ČTK to uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Jediná ozubnicová trať v Česku se od jara rekonstruuje, původní ozubnici z počátku 20. století, která pomáhá vlakům překonat příkré stoupání, postupně nahrazuje nová.

zubackaharrachov3
archivní foto Artur Irma

Správa železnic nabízí historické, zhruba třímetrové ozubnicové tyče po 1000 korunách.

"Ozubnicové tyče z trati Tanvald - Kořenov se začaly nabízet letos v červnu. Do konce srpna evidujeme 174 uzavřených smluv, 107 kupujících a 263 převzatých tyčí. Zájem mají nejen fanoušci železnice, ale i soukromá muzea. Část tyčí putovala do sbírek Národního technického muzea, Muzea SŽ, Muzea zubačky v Kořenově a Muzea v Dolní Lipce," doplnila Friebová.

Trať z Tanvaldu do Kořenova je nejstrmější železnicí v České republice a jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě. Jezdí se na ní od 30. června 1902. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou uprostřed koleje ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. V roce 1997 chtěly České dráhy osobní dopravu na trati kvůli vysoké ztrátovosti zastavit, díky protestům veřejnosti se ale podařilo provoz zachovat.

Unikátní železnice byla v havarijním stavu, její obnovu připravovala Správa železnic několik let. Rekonstrukce přijde na 447 milionů korun. Samotná obnova úseků s ozubnicí bude stát zhruba 47 milionů a zajišťuje ji Pražská strojírna. "Naše strojírna se stala oficiálním dodavatelem více než čtyř kilometrů nové dvojité Abtovy ozubnice, všech jejích segmentů – nájezdů a výjezdů," uvedl již dříve předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny Robert Masarovič.

Součástí rekonstrukce trati, na kterou získala Správa železnic dotaci z evropských fondů, je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace v Dolním Polubném. Opravuje se také Polubenský tunel, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku, zvýšit by se měla bezpečnost provozu na celém úseku. Stavba je největší investiční akci financovanou EU z programu Interreg Česko - Polsko 2021 - 2027. Správa železnic získala na projekt z programu 11,995 milionu eur (293 milionů Kč).

Kompletní oprava úseku Tanvald - Kořenov by podle Friebové měla být hotova na sklonku roku, výluky by ale měly skončit do 30. října. "Nový svršek s ozubnicí je položen do zastávky Kořenov, probíhá svařování kolejnic a dokončovací práce. Zbylý úsek se položí po dokončení oprav Polubenského tunelu. V roce 2026 se počítá ještě s cca 20denní výlukou pro úpravu geometrie koleje, což je klasický postup u všech staveb," dodala mluvčí Správy železnic.

čtk