O díly z kořenovské zubačky mají zájem železniční nadšenci i muzea. Třímetrová ozubnicová tyč je za tisícovku
O díly z unikátní ozubnicové tratě Tanvald - Kořenov v Jizerských horách mají zájem železniční nadšenci i muzea. Na dotaz ČTK to uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Jediná ozubnicová trať v Česku se od jara rekonstruuje, původní ozubnici z počátku 20. století, která pomáhá vlakům překonat příkré stoupání, postupně nahrazuje nová.
Správa železnic nabízí historické, zhruba třímetrové ozubnicové tyče po 1000 korunách.
"Ozubnicové tyče z trati Tanvald - Kořenov se začaly nabízet letos v červnu. Do konce srpna evidujeme 174 uzavřených smluv, 107 kupujících a 263 převzatých tyčí. Zájem mají nejen fanoušci železnice, ale i soukromá muzea. Část tyčí putovala do sbírek Národního technického muzea, Muzea SŽ, Muzea zubačky v Kořenově a Muzea v Dolní Lipce," doplnila Friebová.
Trať z Tanvaldu do Kořenova je nejstrmější železnicí v České republice a jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě. Jezdí se na ní od 30. června 1902. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou uprostřed koleje ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. V roce 1997 chtěly České dráhy osobní dopravu na trati kvůli vysoké ztrátovosti zastavit, díky protestům veřejnosti se ale podařilo provoz zachovat.
Unikátní železnice byla v havarijním stavu, její obnovu připravovala Správa železnic několik let. Rekonstrukce přijde na 447 milionů korun. Samotná obnova úseků s ozubnicí bude stát zhruba 47 milionů a zajišťuje ji Pražská strojírna. "Naše strojírna se stala oficiálním dodavatelem více než čtyř kilometrů nové dvojité Abtovy ozubnice, všech jejích segmentů – nájezdů a výjezdů," uvedl již dříve předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny Robert Masarovič.
Součástí rekonstrukce trati, na kterou získala Správa železnic dotaci z evropských fondů, je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace v Dolním Polubném. Opravuje se také Polubenský tunel, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku, zvýšit by se měla bezpečnost provozu na celém úseku. Stavba je největší investiční akci financovanou EU z programu Interreg Česko - Polsko 2021 - 2027. Správa železnic získala na projekt z programu 11,995 milionu eur (293 milionů Kč).
Kompletní oprava úseku Tanvald - Kořenov by podle Friebové měla být hotova na sklonku roku, výluky by ale měly skončit do 30. října. "Nový svršek s ozubnicí je položen do zastávky Kořenov, probíhá svařování kolejnic a dokončovací práce. Zbylý úsek se položí po dokončení oprav Polubenského tunelu. V roce 2026 se počítá ještě s cca 20denní výlukou pro úpravu geometrie koleje, což je klasický postup u všech staveb," dodala mluvčí Správy železnic.
čtk