Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Po Velikonocích se Jablonec zbarví do modra. Světový den povědomí o autismu připadá na 2. dubna

30. 03. 2024 | 16:38

Statutární město Jablonec nad Nisou se připojí aktivně k letošní kampani Česko svítí modře. Náměstkyně pro oblast humanitní Jana Hamplová říká, že podobné akce jsou důležité pro vzájemné pochopení většinové části společnosti s tou, která má nějaký hendikep.
 

JNmodře
Jablonecké divadlo bude svítit do tmy modře, foto: SMJ

Letošní ročník se koná pod záštitou pražského arcibiskupa Mons. Jana Graubnera. Motto X. ročníku kampaně je POZNÁNÍ-POCHOPENÍ-PŘIJETÍ a symbolizuje milníky cesty od počátečního odmítání jakékoliv odlišnosti až k poznání, které pomáhá pochopit a posléze přijmout jinakost lidí. Ke kampani Česko svítí modře se v Jablonci nad Nisou připojí Centrum sociálních služeb (CSS), Kultura Jablonec (KJ), základní umělecká škola (ZUŠ), městské divadlo (MD) i městská knihovna (MK).

„Měli bychom si uvědomit, že nežijeme v bezproblémové společnosti, ale že mezi námi žijí i lidé s nějakým zdravotním hendikepem, který třeba na první pohled není viditelný. Úkolem podobných kampaní je hlavně upozornit na věci ne zcela patrné. A to je důležité. Je třeba vnímat svět otevřenýma očima, vnímat složení společnosti i fakt, že ne pro každého je jednoduché se do běžného života zařadit,“ myslí si jablonecká náměstkyně pro oblast humanitní Jana Hamplová, která 2. dubna, při Světovém dni zvýšení povědomí o autismu, společně s kolegy z odboru sociálního zvolí modrý oděv.

V modrém budou i zaměstnanci knihovny, CSS přidá modře nasvícená okna, stejně jako městské divadlo. „Hned po Velikonočním pondělí dostanou vysoká čelní okna modrý světelný háv a divadlo se tak symbolicky připojí k celostátní osvětové kampani Česko svítí modře, jejímž smyslem je upozornit veřejnost na existenci autismu a vyjádřit podporu lidem, kteří s touto celoživotní jinakostí žijí,“ říká Lucie Peterková, ředitelka Městského divadla Jablonec nad Nisou.

Modrým světlem a kampaní na svých sítích podpoří „modrý den“ také jablonecká ZUŠ. „Na podporu lidem s autismem se 2. dubna zbarví náš Facebook do modra! Pozveme kolegy – přidejte se k nám a vyjádřete solidaritu s autistickou komunitou oblečením modrého prvku – ať už to bude tričko, šála, nebo jen modrá stuha. Modrá barva je symbolem autismu a společně tak můžeme šířit povědomí o tomto neurodivergentním spektru a podpořit inkluzi a pochopení,“ připomíná Petr Vobořil, zástupce ředitele ZUŠ Jablonec nad Nisou pro provoz.

Světový den povědomí o autismu je mezinárodně uznávaným dnem, který povzbuzuje členské státy Organizace spojených národů k přijetí opatření ke zvýšení povědomí o autistických jedincích na celém světě. Připomíná se každý rok 2. dubna. Ve stejný den pak startuje celorepubliková kampaň Česko svítí modře, která trvá do konce dubna.
 

JN/Jana Fričová