Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Správa železnic připravuje rekonstrukci trati z Kořenova do Harrachova. Pokud vše dobře půjde, mohly by práce začít v roce 2028

06.11.2025 | 13:00

Správa železnic (SŽ) připravuje rekonstrukci dalšího úseku horské trati z Tanvaldu do Harrachova. Po unikátním úseku s ozubnicí z Tanvaldu do Kořenova by se měl obnovy dočkat i navazující úsek z Kořenova do Harrachova. V současné době se pracuje na projektové dokumentaci.

vlakZImaHarrachov
archivní foto

Pokud vše dobře půjde, mohly by práce začít v roce 2028 a možná i dřív. ČTK to dnes řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda při slavnostním otevření obnovené trati v Kořenově.

Obnoven by tak měl být zhruba tříkilometrový úsek trati v táhlém oblouku a přes Jizeru od Kořenova do Harrachova. "Někteří říkali, ať to uděláme naráz, ale to opravdu nebylo reálné, podmínky z pohledu přístupu jsou tam velice složité," poznamenal Svoboda. Obnova trati by ale podle něj měla pokračovat, protože i na polské straně, kam trať pokračuje, investují do její obnovy, zvyšování komfortu a zrychlování vlaků.

Ozubnicová trať, archivní foto

Rekonstrukce navazujícího úseku by měla být podle Svobody levnější než obnova unikátního úseku z Tanvaldu do Kořenova, jehož součástí je ozubnice, která na třech úsecích pomáhá vlakům překonávat strmé stoupání 58 promile. Trať na níž vlaky jezdí od 30. června 1902 je technickou památkou a je jednou z posledních ozubnicových železnic s normálním rozchodem v Evropě. Ozubnicové trati mají také třeba v Rakousku nebo Švýcarsku, jde ale o úzkorozchodné trati.

Unikátní železnice byla v havarijním stavu, její obnovu připravovala SŽ několik let. Stavba za zhruba 450 milionů korun byla největší investiční akcí financovanou EU z programu Interreg Česko - Polsko 2021 - 2027. Správa železnic získala z programu 11,995 milionu eur (292 milionů Kč). "Nejdražší jsou na tom ty ozubnicové pásy a není to pouze to železo, ale to kotvení a vůbec práce s tím spojené," dodal Svoboda. Obnovou prošla i nástupiště v Kořenově a téměř kilometr dlouhý Polubenský tunel.

archivní foto

"Jsem rád, že se podařilo i díky penězům z česko-polského přeshraničního programu Intereg zachránit technickou památku v úseku mezi Kořenovem a Tanvaldem, protože v jedné fázi se v rámci hledání úspor přemýšlelo o tom, že ty zuby budou jenom na nějakém malém úseku a už se nebudou nikdy používat. Jsem rád, že i díky evropským dotacím, tady tu technickou památku máme zachovanou," dodal liberecký hejtman Martina Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Kromě pravidelného provozu se díky rekonstrukci mohly vrátit na trať i historické vlaky, jejichž provoz zajišťuje Železniční společnost Tanvald. "Přímo ozubnicové lokomotivy máme dvě, dochovaly se lokomotivy T426 001 a 003. Jsou to lokomotivy z roku 1961, které vyrobili ve Vídni, máme 11 historických jízd do roka," doplnil ředitel společnosti Petr Prokeš. Na trase ale podle něj jezdí také historické motorové vlaky a od letošního roku i vlaky tažené parní lokomotivou.

čtk

Fotogalerie: muzeum ozubnicové dráhy - zubačky.