Správa železnic připravuje rekonstrukci trati z Kořenova do Harrachova. Pokud vše dobře půjde, mohly by práce začít v roce 2028
Správa železnic (SŽ) připravuje rekonstrukci dalšího úseku horské trati z Tanvaldu do Harrachova. Po unikátním úseku s ozubnicí z Tanvaldu do Kořenova by se měl obnovy dočkat i navazující úsek z Kořenova do Harrachova. V současné době se pracuje na projektové dokumentaci.
Pokud vše dobře půjde, mohly by práce začít v roce 2028 a možná i dřív. ČTK to dnes řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda při slavnostním otevření obnovené trati v Kořenově.
Obnoven by tak měl být zhruba tříkilometrový úsek trati v táhlém oblouku a přes Jizeru od Kořenova do Harrachova. "Někteří říkali, ať to uděláme naráz, ale to opravdu nebylo reálné, podmínky z pohledu přístupu jsou tam velice složité," poznamenal Svoboda. Obnova trati by ale podle něj měla pokračovat, protože i na polské straně, kam trať pokračuje, investují do její obnovy, zvyšování komfortu a zrychlování vlaků.
Rekonstrukce navazujícího úseku by měla být podle Svobody levnější než obnova unikátního úseku z Tanvaldu do Kořenova, jehož součástí je ozubnice, která na třech úsecích pomáhá vlakům překonávat strmé stoupání 58 promile. Trať na níž vlaky jezdí od 30. června 1902 je technickou památkou a je jednou z posledních ozubnicových železnic s normálním rozchodem v Evropě. Ozubnicové trati mají také třeba v Rakousku nebo Švýcarsku, jde ale o úzkorozchodné trati.
Unikátní železnice byla v havarijním stavu, její obnovu připravovala SŽ několik let. Stavba za zhruba 450 milionů korun byla největší investiční akcí financovanou EU z programu Interreg Česko - Polsko 2021 - 2027. Správa železnic získala z programu 11,995 milionu eur (292 milionů Kč). "Nejdražší jsou na tom ty ozubnicové pásy a není to pouze to železo, ale to kotvení a vůbec práce s tím spojené," dodal Svoboda. Obnovou prošla i nástupiště v Kořenově a téměř kilometr dlouhý Polubenský tunel.
"Jsem rád, že se podařilo i díky penězům z česko-polského přeshraničního programu Intereg zachránit technickou památku v úseku mezi Kořenovem a Tanvaldem, protože v jedné fázi se v rámci hledání úspor přemýšlelo o tom, že ty zuby budou jenom na nějakém malém úseku a už se nebudou nikdy používat. Jsem rád, že i díky evropským dotacím, tady tu technickou památku máme zachovanou," dodal liberecký hejtman Martina Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Kromě pravidelného provozu se díky rekonstrukci mohly vrátit na trať i historické vlaky, jejichž provoz zajišťuje Železniční společnost Tanvald. "Přímo ozubnicové lokomotivy máme dvě, dochovaly se lokomotivy T426 001 a 003. Jsou to lokomotivy z roku 1961, které vyrobili ve Vídni, máme 11 historických jízd do roka," doplnil ředitel společnosti Petr Prokeš. Na trase ale podle něj jezdí také historické motorové vlaky a od letošního roku i vlaky tažené parní lokomotivou.
čtk
Fotogalerie: muzeum ozubnicové dráhy - zubačky.






