Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Při oslavách Evropské unie na Trojmezí budou lidé podepisovat petici za lepší mezistátní spojení

27. 04. 2024 | 12:27

Zlepšení kvality železničního dopravního spojení mezi českým Hrádkem nad Nisou a německou Žitavou přes polské území a zřízení nové vlakové zastávky v polském Porajówě žádá petice, kterou dnes mohou podepsat účastníci společných oslav 20 let od rozšíření Evropské unie na Trojmezí, kde se stýkají hranice Česka, Polska a Německa. Určena je petičnímu výboru Evropského parlamentu, řekla ČTK mluvčí Libereckého kraje Andrea Fulková.

vlakTrilexDresden
ilustrační foto

"Ani po těch 20 letech se ty tři státy nebyly schopné domluvit ani na smlouvě na rekonstrukci asi 2,5 kilometru železnice. My chceme umožnit obyvatelům, aby se obrátili na Evropský parlament, který snad těm vládám domluví. Třístránková prezidentská dohoda by neměla trvat 20 roků, asi jsme všichni před lety čekali, že mezi Hrádkem na Žitavou se bude jezdit normální cestovní rychlostí a v Porajówě bude zastávka. Tak si myslím, že při oslavách by se nemělo jenom chválit, ale taky mluvit o věcech, které se nepovedly," řekl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Železniční trať z Liberce přes Hrádek nad Nisou do Žitavy patří k nejstarším v Libereckém kraji, vlaky po ní jezdí přes 160 let. Na českém území prošla jednokolejná trať modernizací, desítky milionů investovala Správa železnic i do zabezpečení. Úpravy umožňují jezdit dnes na většině trasy stokilometrovou rychlostí stejně jako v Německu, problémem je jen 2,7 kilometru dlouhý úsek na polském území, který je v havarijním stavu a vlaky tam mohou jet maximálně 40 km/h což omezuje návaznost v přestupních uzlech v Liberci a Žitavě. Poláci navíc nemohou vlaky využít, na jejich území chybí stanice.

Česká strana do zlepšení trati dál investuje. Správa železnic jako součást modernizace trati z Liberce po polskou hranici připravuje rekonstrukce stanic v Hrádku a Chrastavě. Hlavním cílem je zkrácení staničních provozních intervalů, zajištění plynulosti a bezpečnosti železniční dopravy, zvýšení komfortu a bezpečnosti pro cestující. Náklady projektanti odhadli na více než 1,27 miliardy korun bez DPH, Správa železnic teď hledá dodavatele, nabídky je možné podávat do 24. května.

Za 20 let od vstupu do Evropské unie šlo do Libereckého kraje zhruba 48,8 miliardy korun z evropských peněz. Směřovaly do modernizace a výstavby čistíren a úpraven vody, kanalizací a vodovodů, do modernizace železničních tratí, rekonstrukcí a výstavby silnic. Díky evropským penězům se podařilo zrekonstruovat zchátralé liberecké lázně, kde je dnes galerie, nebo Liebiegův palác, který teď slouží jako komunitní centrum. Miliony z EU pomohly zlepšit péči o nemocné i umírající, přispěly také ke zkvalitnění technického vzdělávání. Stamiliony získala z EU na svůj rozvoj liberecká univerzita.

čtk