Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Provoz kolem Souše zajistí malokapacitní bezbariérový elektrobus pro 29 cestujících

02.08.2019 | 10:28

AKTUALIZOVÁNO, PŘILOŽEN JÍZDNÍ ŘÁD: K dopravnímu propojení dvou oddělených oblastí Jizerských hor dojde poprvé v sobotu 3. srpna. Provoz totiž zahájí nová turistická linka 790 z Tanvaldu na Smědavu, jejíž trasa povede kolem vodní nádrže Souš. Jde o unikátní počin, neboť jde o první jízdu elektrobusu v Libereckém kraji na příměstské autobusové lince, krajem objednávané.

ebusSoušFBdemčak
Foto z FB profilu starosty Demčáka

„Hřeben Jizerských hor je z dopravního hlediska rozdělen na dvě veřejnou dopravou dosud nespojené části, protože silnice vede v prvním ochranném pásmu vodního zdroje,“ objasnil Jan Sviták, náměstek hejtmana pověřený řízením rezortu dopravy, investic a veřejných zakázek.

Do nynějška museli případní cestující absolvovat desítky kilometrů dlouhou zajížďku přes Jablonec nad Nisou a Liberec. „Dopravci ČSAD Liberec se podařilo vyjednat povolení provozu sezónní autobusové linky s důrazem na minimalizaci vlivu ovlivňujícího, byť jen teoreticky, životní prostředí, a proto bude obsluha linky zajišťována elektrobusem, který je v místě provozu bezemisní, a jeho konstrukce je z hlediska potřeby provozních kapalin výrazně nižší než u klasických autobusů na naftu nebo CNG,“ doplnil Sviták. „Právě podmínka nasazení elektrobusu umožnila získat výjimku na zavedení turistického spojení mezi Souší a Smědavou, kde je jinak provoz všech vozidel nad 3,5 tuny zakázán.“

Linka 790 bude jezdit během srpna vždy o sobotách a nedělích; naposledy se na cestu vydá 1. září. Spoje budou navazovat na vlaky v Tanvaldu a na Smědavě na linku 650 do Frýdlantu. Z terminálu u nádraží v Tanvaldu vyjede elektro bus v 9.15, 10.30, 13.30 a 16.30 a na Smědavu dorazí v 9.43, 10.58, 13.58 a 16.58. Zpět vyrazí ze Smědavy v 9.55, 11.00, 14.00 a 17.00, přičemž v Tanvaldu bude v 10.20, 11.25, 14.25 a 17.25. „Do budoucna má kraj záměr linku vést z Frýdlantu až do Harrachova, je ale potřeba najít vhodná stanoviště pro dobíjení vozidla,“ zmínil Sviták.

Provoz na trase zajišťuje malokapacitní bezbariérový elektrobus, jenž pojme až 29 cestujících. Zároveň se jedná o zkušební provoz, jehož hlavním cílem je otestování vlastností vozidla na elektrický pohon na trase s náročným výškovým profilem.

„I přes to, že již byla provedena na nové lince 790 zkušební jízda se zátěží, teprve pravidelný provoz ukáže možnosti elektrobusu a s nimi související další plánování rozsahu nabídky, případně změny trasy,“ zkonstatoval Sviták. S ohledem na zkušební provoz je cestujícím doporučeno nejprve ověřit, zda spoj jede. Rezervace ani nahlášení skupin s ohledem na omezenou kapacitu elektrobusu nejsou možné.

LK/Jan Mikulička
 

Jízdní řádJízdní řád