Výrobce plen Drylock z Hrádku investoval do solární elektrárny. Chce jí pokrýt zhruba čtvrtinu aktuální spotřeby závodu
Výrobce dětských plenek a hygienických potřeb Drylock v Hrádku nad Nisou na Liberecku investoval do solární elektrárny. Zařízení s instalovaným výkonem přes 2,8 megawattu (MW) může za slunečných dnů pokrýt zhruba čtvrtinu aktuální spotřeby závodu. Na celoroční bázi pokryje až pět procent spotřeby, sdělil na dotaz ČTK ředitel závodu Jiří Lukeš. Elektrárnu na ploše 28.000 metrů čtverečních vybudovala pro Drylock společnost SIS Renewables.
"Jde o instalaci na nově vybudovanou halu, kdy důležitým faktorem byla maximalizace výkonu s ohledem na technické řešení stávající elektroinstalace a stavební konstrukce objektu," doplnil ředitel stavební firmy SIS Renewables Matěj Houdek. Na střeše je podle něj 6180 solárních panelů, každý o instalovaném výkonu 455 wattů. Elektrická energie vyrobená na střeše je svedena do rozvodů objektu a spotřebovává se v areálu, systém nemá bateriové úložiště, případné přebytky jdou podle Houdka do distribuční soustavy.
Fotovoltaická elektrárna přispěje k energetické soběstačnosti hrádecké společnosti, sníží náklady na elektrickou energii a je také významným krokem ke snížení uhlíkové stopy společnosti, která zaměstnává 1250 lidí. "Další instalace zatím neplánujeme vzhledem k nižší nosnosti střech stávajících hal i ekonomickým důvodům," uvedl Lukeš. Nejde však podle něj o jediný "zelený" projekt společnosti, který má přispět ke snížení uhlíkové stopy. Drylock také letos optimalizoval dopravu materiálu a výrobků.
Kamiony z velké části nahradily vlaky, z Hrádku tak jezdí nákladní auta jen do Lovosic. "Od září jezdí kompletní vlaková souprava z Lovosic do Zeebrugge v Belgii, směrem od nás se posílají výrobky určené pro britský trh a zpátky se vozí materiál pro výrobu. Každý týden se otočí 44 kontejnerů tam a zpět, čímž nahradí 44 kamionů. Ročně to znamená ušetřených 4400 jízd kamionem a díky tomu se vypustí do ovzduší o 3000 tun CO2 méně," uvedl Lukeš. Kamiony tak podle něj ročně ušetří téměř 4,5 milionu kilometrů, což je asi jako objet stokrát zeměkouli.
Hrádecký závod je jedním z osmi, které belgická rodinná společnost Drylock vlastní, další jsou v Itálii, Španělsku, USA nebo Brazílii. Skupina zaměstnává zhruba 3600 lidí a loni poprvé tržby přesáhly miliardu eur. Tržby skupiny vzrostly loni o polovinu na 1,046 miliardy eur (25,48 mld.Kč) a pro letošní rok plánuje další růst tržeb na 1,334 miliardy eur (32,5 mld.Kč). Tržby podle zakladatele Barta Van Malderena rostly výrazně i navzdory tomu, že Drylock po zahájení války na Ukrajině ztratil kontrolu nad závodem v Rusku.
čtk