Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Ke stávce se dnes v kraji přidá 32 škol, učitelé si ale příliš sympatií u veřejnosti nevyslouží, míní jeden z nich

06. 11. 2019 | 5:50

Přestože si Česká televize ve včerejších Událostech na 16 vteřin vybrala čerstvě zrekonstruovanou školu a nové hřiště v Chrastavě (asi, že jsou nejhezčí, domnívá se starosta) jako kulisu pro své zpravodajství o chystané stávce ve školách, v Chrastavě se dnes stávkovat nebude.

"Naši učitelé mají více rozumu než odborový předák Dobšík," napsal na svůj facebookový profil senátor a starosta Chrastavy Michael Canov, původním povoláním učitel, naposledy profesor gymnázia.

Jeho kolega z branže Jiří Miler z Českého Dubu na sociální síti uvedl: Základní škola Český Dub se připojila ke stávce, kterou vyhlásil Českomoravský odborový svaz pracovníků školství.
Nechci komentovat oprávněnost požadavků učitelů, ale stávku formou úplného uzavření školy, nepovažuji za šťastnou. Údajně se v Libereckém kraji ke stávce připojí nějakou formou jen 32 ze zhruba 500 škol v regionu a zcela uzavřených bude jen 11. Po podzimních prázdninách a ředitelském volnu v minulém týdnu to ve středu bude pro hodně rodičů velký problém a je škoda, že naše škola nezvolila jiné řešení, např. formu podpory stávky se zajištěním programu pro děti. Určitě by si tím získali větší sympatie českodubské veřejnosti.

Foto: FB J. Milera

V Libereckém kraji se ke středeční stávce školských odborů vyhlášené kvůli platům připojí nějakou formou 32 škol z bezmála 500 mateřských, základních a středních, které v regionu jsou. Zcela uzavřených by mělo být 11 škol a šest výrazně upravuje režim dne, řekla včera ČTK Helena Svobodová za krajský školský odborový svaz pro Liberecký kraj. Toto číslo je konečné.

V Liberci budou z městských základních škol zcela uzavřeny dvě, ZŠ Ještědská a ZŠ Orlí. "Stávkujeme především za kvalitnější školství pro vaše děti a důvodem stávky je neplnění slibů politiky," zdůvodňují učitelé ze ZŠ Ještědská s 670 žáky, proč se rozhodli tímto způsobem ke stávce připojit. Učit se nebudou v Liberci ani žáci v ZŠ Aloisina Výšina, ZŠ U soudu a ZŠ Kaplického, v těchto školách ale budou v provozu družiny. Na základní škole Na Výběžku začne výuka od třetí vyučovací hodiny.

Stávku podporují i další školy v krajském městě, omezení výuky ale nechystají. "Zaměstnanci naší školy podporují požadavky školských odborů týkající se financování. Po vzájemné dohodě však k uzavření školy nepřistoupíme, neboť nechceme zákonné zástupce našich žáků stavět do situace, kdo se v tento den postará o jejich děti," uvedla například na svém webu liberecká ZŠ Husova.

V sousedním Jablonci kvůli stávce zůstane ve středu zavřená ZŠ Liberecká s 660 žáky a mateřská škola Lovecká. V ZŠ Pivovarské bude uzavřený II. stupeň, na I. stupni bude výuka, dodala mluvčí jablonecké radnice Jana Fričová. V České Lípě bude uzavřená ZŠ Sever. "Do stávky plně vstoupí také základní škola v Pátově ulici, nicméně po celý den bude ve škole fungovat školní družina pro ty děti, které nemohou rodiče nechat doma," uvedla mluvčí českolipské radnice Kristýna Kňákal Brožová. V Semilech podle starostky Leny Mlejnkové nebude žádná mateřská ani základní škola zavřená.

Mluvčí kraje Filip Trdla uvedl, že ze středních škol zřizovaných krajem se kvůli stávce nebude učit ve dvou turnovský školách, uměleckoprůmyslové a na Obchodní akademii, Hotelové škole a Střední odborné škole. Zavřená bude i uměleckoprůmyslová škola v Jablonci nad Nisou. Na dalších dvou středních školách bude výuka kvůli stávkujícím učitelům upravena, případně částečně omezena. Jde o gymnázia v České Lípě a Frýdlantu.

Některé školy zůstanou v provozu, i když bude část pedagogů stávkovat. To se týká například základní školy v Libštátě na Semilsku. "Škola i jídelna budou plně v provozu, ke stávce se připojí jen část zaměstnanců," řekla dnes ČTK ředitelka školy Jana Marková.

čtk

Asi nejzajímavější příspěvek (z pohledu laika, neučitele) dal na FB učitel pražského Gymnázia Na Zatlance Lukáš Šlehofer. Jeho úvahu nasdílela řada jeho libereckých kolegů, které mám "na seznamu"...

ilustrační foto

Za co bych šel do stávky

1) Za reformu pedagogických fakult…
Dovedete si představit lékaře, který jde během studia pouze na 10 – 40 hodin do nemocnice, učí se celou dobu o tom, jak funguje lidské tělo a nemoci, ale prakticky nepřijde s nemocným do styku a výuku vedou lidé, kteří nemocné téměř nikdy neviděli. Přijde vám to směšné. Jenže tak přesně probíhá výuka učitelů. Vedou ji často lidé, kteří znají děti v lepším případě z výzkumů, v reálné výuce před žáky nikdy nebyli (nebo už je to hodně dávno), moderní výukové metody je nezajímají a vlastně je v některých případech nezajímají ani jejich vlastní studenti, protože oni jsou vědci, chtějí zkoumat svoje brouky, Přemyslovce … a psát o tom články. Stávkoval bych za změnu, kdy didaktika, psychologie, pedagogika a především reflektovaná učitelská praxe ve školách budou díky státnímu zásahu tvořit minimálně ½ studijního programu. Pokud bude součástí výuky i rozvoj měkkých dovedností učitele, bude to ještě lepší.

2) Za podporu ředitelů škol …
Řídíte organizaci s 50 zaměstnanci, 20 – 30 milionovým rozpočtem a věnujete se poměrně odborně náročné činnosti. Jste současně personalistou, projektovým manažerem, stavebním inženýrem, státním úředníkem, vlastní sekretářkou, právníkem samoukem, ekonomickým ředitelem, a aby se vám nezkrátily žíly, jdete jednou týdně na 5 – 7 hodin k výrobní lince. Hloupost, přesně tak ale vypadá práce ředitele. Mám k těmto lidem hlubokou úctu. Míra odpovědnosti a úkolů, která se na ně valí je enormní. V normální firmě by jejich úkoly vykonávali 3 – 4 lidé. Množství papírů, výkazů, zápisů do různých registrů, které po nich vyžaduje ministerstvo, kraj, zřizovatel, ČSÚ, ČŠI …, často naprosto zbytečných, je zoufale mnoho. Nedivme se, že pak nemají reálně čas na to, co se děje ve škole. Ředitel by se měl věnovat primárně učitelům, studentům, měl by se věnovat řízení pedagogického procesu. Pokud stát papíry potřebuje, ať ředitelům dá peníze na člověka, který je za ně bude vyplňovat. Ať ředitele maximálně podporuje. Ať změní způsob výběru ředitelů a ve výběrových komisích sedí lidé, kteří vzdělávání rozumějí.

3) Za podporu práce třídních učitelů …
Děti spolu přestávají komunikovat mimo sociální sítě. Potýkáme se s problémem šikany. Děti trpí celou řadou potíží v oblasti komunikace, učení … Chybí nám systematická podpora rozvoje silných stránek. Od školy se očekává, že to všechno vyřeší, ale kde na to má vzít sílu. Možnou cestou by bylo, kdyby tuto agendu převzali třídní učitelé, kteří by místo řešení omluvenek a výkazů mohli více pracovat s dětmi jako osobnostmi a třídami jako kolektivy. Co tedy více podpořit třídní učitele – vzděláváním, supervizemi, menším úvazkem namířeným do přímé výuky, finančně. Ať se věnují rozvoji dětí, komunikaci s nimi, komunikaci s rodiči, práci s třídními kolektivy.

4) Za podporu práce učitelů v týmech a rozvoj lídrů těchto týmů ...
Učitelům chybí často podpora, ocenění, mentorské vedení. Obzvlášť u nastupujících učitelů je to nesmírně důležité. U stávajících by možná pomohlo, kdyby mohli více sdílet zkušenosti, více se inspirovat od ostatních, učit se nové výukové metody pod vedením zkušenějších kolegů. Tohle všechno nemůže zajistit ředitel školy. Nemá na to čas. Domnívám se, že školám by pomohlo, pokud by v nich mohli fungovat menší učitelské týmy vedené - nazvěme jej, jak je libo, metodikem, senior teacherem, předsedou předmětové komise … vedené zkrátka vyzrálým učitelem, který umí učit, umí dobře pracovat se studenty a dovede být inspirativním lídrem pro své kolegy. Takoví lidé potřebují vzdělání, supervizi, čas na práci s dalšími učiteli (tedy menší část úvazku věnovanou výuce), více peněz.

5) Za smysluplné navýšení platů ...
V současné době čtu na internetu, jak mají učitelé tři měsíce prázdnin a dělají 6 hodin denně. Upřímně pracoval jsem jako státní úředník, pracoval jsem v soukromé firmě, nyní pracuji ve škole. Nikde jako ve škole jsem nepracoval s takovým nasazením, s takovou únavou, s takovým psychickým vyčerpáním. Normální učitel na střední škole má vyučovat 21 hodin. Pokud si chci dobře připravit hodinu, trvá mi její příprava 2 - 3 hodiny, nemám-li tam jen cosi vyprávět. Dále je nutné komunikovat se studenty, rodiči, ostatními kolegy, připravovat koncepci, poskytovat zpětnou vazbu … Reálně tak pracuji kolem 50 hodin týdně. Chápu, že jsou mezi učiteli tací, kteří učí podle příprav ze zažloutlých sešitů ještě z 90. v horším případě 80. let. Takoví učitelé si jistě navýšení platů nezaslouží, ale upřímně chceme je ve školách? Máme pro ně nastavovat platové podmínky? Nemáme náhodnou chtít, aby ve školách učili motivovaní, vzdělaní lidé, kteří chápou, že se vyvíjejí jejich obory i didaktika. Kteří tedy ví, že musejí výuku neustále upravovat, protože svět kolem nás se neustále mění. Nechceme ve školách takové, kteří umějí alespoň jeden cizí jazyk a umějí využívat moderní informační zdroje. Právě takové ale za současných podmínek, nejsou-li nadšenci, do škol spíše nenalákáme, prostě proto, že chtějí někde bydlet a chtějí mít rodinu. Podporuji všechno navýšení platů učitelů, ale ne do základního tarifu, ale do odměn. Plat si nemá učitel vysedět - opakováním mouder ze zažloutlých sešitů - ale zasloužit tím, že na sobě a tom, co dělá ve škole, pracuje.

Přes to, že většina výše uvedeného moc nefunguje, je učitelská práce krásná.

Zdroj: FB

 

Načítám...
Napiš komentář