Liberecký kraj odmítá závěry analýzy, že by vnitřní dopravce jezdil výrazně dráž než soukromí dopravci
Liberecký kraj odmítá závěry analýzy Institutu pro udržitelný rozvoj (IPUR), podle níž krajský dopravce ČSAD Liberec jezdí výrazně dráž než soukromí dopravci. Analýza proto nedoporučila plánované rozšíření vnitřního dopravce na Českolipsko. Cena dopravy je srovnatelná, řekl dnes novinářům liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). ČSAD Liberec jezdí v průměru za 38,72 Kč za kilometr, BusLine je o čtyři haléře levnější a ČSAD Česká Lípa jezdí o 36 haléřů levněji.
"Analýza absolutně ignoruje všechny ekonomické ukazatele a míchá hodnotu za ujetý kilometr a investice, které kraj udělal. Našich 76 milionů korun vložených do vnitřního dopravce považujeme za dobrou investici, už teď je hodnota toho majetku více než dvojnásobná," řekl Půta. Je přesvědčen o tom, že poměrně nízké ceny za kilometr od konkurenčních firem dostal Liberecký kraj i díky tomu, že si část dopravy zajišťuje vlastní firmou, a má tak lepší přehled o skutečných nákladech na autobusovou dopravu.
Kvůli dlouhodobým problémům se zajištěním regionální autobusové dopravy se Liberecký kraj už před třemi lety rozhodl založit vlastní dopravní společnost. Jako nejjednodušší a nejlevnější variantu doporučili tehdy odborníci nákup akcií existující firmy. Nejdál se dostala jednání s ČSAD Liberec. Kvůli zásahu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ale nakonec akcie koupil prostřednictvím své společnosti Autobusy LK. Od loňského roku podobně jedná o odkupu akcií ČSAD Česká Lípa. Smlouva na zajištění dopravy na Českolipsku končí příští rok, pak už ji chce kraj zajistit stejně jako na Liberecku vlastním dopravcem.
Autobusovou dopravu v Libereckém kraji zajišťují tři velcí dopravci - ČSAD Liberec, ČSAD Česká Lípa a BusLine - a několik menších, kteří do kraje většinou zajíždějí ze sousedních krajů. Ročně dopravci najezdí bezmála 14 milionů kilometrů a loni kraj za dopravu zaplatil přes půl miliardy korun. Zajištění regionální dopravy vnitřním dopravcem je podle Půty pro kraj ekonomicky i organizačně výhodnější. Mimo jiné to umožňuje rychleji reagovat na případná omezení dopravy, jako bylo třeba v souvislosti koronavirovou pandemií. Mnohem snazší je zajistit nové turistické linky nebo třeba speciální autobus pro přepravu handicapovaných.
čtk