Liberecký kraj opakovaně kritizuje studii železničního spojení na Prahu, řeší jen polovinu trasy
Liberecký kraj kritizuje novou studii proveditelnosti železničního spojení na Prahu. Liberec je jediným krajským městem, kterému rychlé spojení na hlavní město chybí. Doba jízdy dvě a půl hodiny je srovnatelná s rokem 1938 a nemůže konkurovat silničnímu spojení, řekl ČTK hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Nová studie podle něj řeší jen zlepšení železničního spojení z Prahy na Mladou Boleslav.
"Trváme na tom, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začala připravovat a projektovat takové úpravy, především novou trasu mezi Turnovem a Libercem, aby byla reálná doba dojezdu z centra Liberce do centra Prahy za 60 minut. Všechny zkušenosti z výstavby železnic v Evropě ukazují, že těch 60 minut je ještě doba, kdy lidé dokážou využívat železnici ke každodennímu dojíždění," řekl Půta. Je to podle něj také jediné technické řešení, které přivede lidi z aut do hromadné dopravy a uleví dálnici D10.
Železniční trať z Liberce na Prahu byla vybudována stejně jako většina tratí v Libereckém kraji ve druhé polovině 19. století. Od té doby nebyla zásadněji modernizována. Výraznější zkrácení jízdních dob může přinést jen modernizace trati a dostavba několika úseků, což by podle odborníků umožnilo zvýšit rychlost vlaků z 80 na 160 kilometrů v hodině. O úpravách trati z Liberce na Prahu se přitom hovoří už léta. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale vždy dostaly jiné železniční tratě v Česku.
Poslední studie podle hejtmana neřeší zlepšení dálkové dopravy mezi Prahou a Libercem, ale soustředila se pouze na zlepšení příměstské dopravy v okolí Prahy. "Omezila se pouze na úsek z Prahy do Mladé Boleslavi a tvrdí, že spojení mezi hlavním městem a Libercem není proveditelné. Z našeho pohledu proto nebylo zadání studie splněno a budeme požadovat její přepracování," doplnil hejtmanův náměstek pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
čtk