Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na podzim letošního roku začne architektonická soutěž na liberecký dopravní terminál

03. 07. 2024 | 14:24

Propojit železniční a autobusovou dopravu a zvýšit význam a kvalitu libereckého vlakového nádraží. To jsou hlavní cíle připravovaného projektu přestupního terminálu veřejné dopravy – Central Station. Liberecký kraj, statutární město Liberec a Správa železnic k němu na podzim letošního roku chystají zadat architektonickou soutěž.

Central station
Foto z www.kraj-lbc.cz

Podobný projekt je zatím v Česku ojedinělý, řekl ČTK generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. "Podobné terminály začínají být trendem, minimálně, aby z jedné strany těch nádražních objektů navazovala veřejná doprava a z druhé strany železniční, tady by se to mělo zokruhovat," doplnil Svoboda. Náklady na uskutečnění takového projektu odhadl na několik miliard korun. Přesun autobusů do prostoru vlakového nádraží si ale vyžádá nejen zrušení několika kolejí, nové prostory bude třeba zajistit například i pro drážní hasiče. Stavba terminálu by podle Svobody měla začít v tomto desetiletí, zajistit však bude třeba její financování. čtk

Účastníci v ní zpřesní, jakou podobu má mít v budoucnu celá oblast kolem libereckého vlakového nádraží a jaké služby tam cestující, návštěvníci i obyvatelé naleznou.

„S naší dlouhodobou snahou zrychlit vlakové spojení mezi Libercem a Prahou jde ruku v ruce i celková modernizace vlakového nádraží a vznik nového libereckého dopravního terminálu. Jeho základem se stane současná historická výpravní budova libereckého nádraží. Propojením její odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města. Chodníky kolem celé nádražní budovy se stanou současně autobusovými zastávkami. Jde o podobné řešení s krátkými přestupy mezi nástupišti a s prostorem pro cestující uprostřed, jako je na libereckém terminálu Fügnerova,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Původní myšlenkou bylo pouze zrekonstruovat současné vlakové a autobusové nádraží a doplnit ho o parkovací dům. Mezi vlakovým a autobusovým nádražím se ale ještě nachází jiný městský blok domů, který znesnadňuje orientaci a prodlužuje přestupy řádově na stovky metrů. Vlaková, autobusová a městská doprava tak bude sloučena na jedno místo – Central Station.

Plocha současného autobusového nádraží se tímto projektem uvolní. Na jejím místě nad dálničním tunelem by mělo vzniknout nové náměstí s městským parkem. U Žitavské ulice vedoucí podél kolejiště pak v návaznosti na objekty Uranu a Skloexportu vyroste městský blok, v jehož suterénu bude kapacitní parkoviště pro cestující i jeho rezidenty.

Výstavba nového terminálu podle vítězného návrhu z architektonické soutěže by mohla začít zhruba za pět let po důkladné projektové přípravě. „Do té doby bude sloužit dnešní autobusové nádraží, které bude mít v přízemí rekonstruované budovy Uranu důstojnější zázemí. Dojde tak k odstranění dosavadního provizoria ze stavebních buněk,“ doplnil primátor statutárního města Liberec Jaroslav Zámečník.

projekt

Lídrem a organizátorem architektonické soutěže bude Správa železnic s podporou právní kanceláře, která bude veškeré kroky koordinovat a řídit. Architektonická soutěž začne v průběhu podzimu roku 2024.

„Nádraží v Liberci je klíčovým bodem veřejné dopravy v celém kraji. Díky novému dopravnímu terminálu se regionální autobusy přesunou přímo ke kolejím. Naším cílem je, aby byl pro cestující přestup stejně pohodlný, jako je už teď mezi vlakem a tramvajemi. Architektonická soutěž nám pomůže vybrat takový návrh terminálu, který bude v symbióze s historickými budovami libereckého nádraží,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Náklady na architektonickou soutěž týkající se návrhu nové obslužné komunikace pro autobusová nástupiště po obvodu hlavní výpravní budovy, návrhu nástupních a výstupních stanovišť pro autobusovou dopravu a jejich zastřešení, úpravy veřejného prostranství před nádražní budovou a možnou budoucí podobu budovy bývalého Skloexportu bude hradit Liberecký kraj. Ostatní navrhované objekty, resp. náklady na soutěž a následné projekční práce, budou hradit Správa železnic a statutární město Liberec. Vybudovat samotný Central Station pak bude úkolem Libereckého kraje.

„Kdo postaví parkovací dům, ještě závisí na dohodě kraje se statutárním městem Liberec. V případě, že by ho měl vybudovat Liberecký kraj, musí s ním nejprve vypořádat majetkoprávní vztahy. Plánujeme také být majitelem budovy Skloexportu, a proto si musíme vše vyjasnit i kvůli cestujícím a využití městského bloku,“ dodal hejtman Půta. Liberecký kraj má také v rámci projektu zájem se Správou železnic na návrhu nové podoby hlavní výpravní budovy, která by se stala společnou odbavovací halou pro vlakovou a autobusovou dopravu.

LK/Filip Trdla