Rekonstrukce silnice II/292 z Benešova u Semil stála přes 485 milionů. Jde o jeden z největších dopravních projektů v historii kraje
Téměř 485 milionů korun zaplatil v posledních letech Liberecký kraj za rekonstrukci rušné silnice druhé třídy 292 z Benešova u Semil po křižovatku s hlavní silnicí 14. Je to jeden z největších silničních projektů v historii Libereckého kraje, řekl ČTK k dnešnímu otevření druhé etapy náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Více než 372 milionů korun získal kraj na opravu z evropských fondů, které tak pokryly tři čtvrtiny nákladů.
Celkově se obnovy dočkaly zhruba čtyři kilometry silnice, která z velké části kopíruje řeku Jizeru. "Jedná se o velmi nákladnou stavbu především z toho důvodu, že v obtížně dostupném terénu muselo dojít k sanaci skalních masivů a zabezpečení skal. Budovaly se opěrné zdi, nákladné bylo i vybudování odvodnění a samozřejmě došlo i na kompletní rekonstrukci podložných vrstev, takže celkově ta stavba byla nákladná," doplnil Sviták.
Stavbaři dnes slavnostně předali nově zrekonstruovaný úsek dlouhý 1,68 kilometru, který začíná na křižovatce se silnicí III/2893 v Benešově u Semil a navazuje na úsek z Hájů nad Jizerou opravený v předchozí etapě. Součástí stavby za bezmála 232 milionů korun byla kompletní výměna konstrukce vozovky a 12 propustků, stavbaři vybudovali šest opěrných a dvě zárubní zdi, součástí projektu byla také oprava mostu a sanace dvou skalních masivů, které dodavatel zabezpečil ochrannými sítěmi a bezpečnostními ploty.
"Tato důležitá krajská komunikace spojuje Semilsko s Jilemnickem. Rekonstrukce plynule navázala na projekt z roku 2023 a přinesla zásadní zlepšení stavu vozovky i bezpečnosti provozu," řekl Sviták. V první etapě dokončené v roce 2023 nechal kraj zrekonstruovat zhruba 2,3 kilometru dlouhý úsek z Rybnice do Hájů nad Jizerou. Stavba přišla na více než 253 milionů korun.
Součástí první etapy projektu byla výstavba 17 opěrných zdí, rekonstrukce 24 propustků a také sedm vyztužených svahů v celkové délce téměř 560 metrů. "Stavbaři museli očistit a stabilizovat skalní masiv v Loukově, na který použili vysokopevnostní sítě kotvené do skály, které zabrání samovolnému pádu zvětralé horniny na vozovku," dodal hejtmanův náměstek. Podstatnou část rozpočtu tvořily podle Svitáka také náklady na následnou opravu objízdných tras.
čtk






