Za neodjetí spojů, nedodržení jízdních řádů a kvality služeb vyměřil kraj autobusovým dopravcům pokuty 1,8 milionu korun
Pokuty dohromady za 1,826 milionu korun vyměřil krajský koordinátor dopravy v Libereckém kraji Korid LK autobusovým dopravcům za neodjetí spojů, nedodržení jízdních řádů a kvality služeb v loňském roce. ČTK o tom dnes informoval mluvčí kraje Filip Trdla. Ve srovnání s rokem 2022 jsou pokuty o bezmála 40 procent nižší, tehdy byly vyměřeny sankce za 2,947 milionu korun. Mezi nejzávažnější pochybení patří podle Koridu LK, když neodjede spoj.
"Kvalita a spolehlivost veřejné dopravy je pro nás důležitá, proto ji denně sledujeme a pravidelně vyhodnocujeme. Dostupná data, která zpracovává Korid LK, ukazují, že veřejná doprava spolehlivá je. I když se občasným problémům nelze vyhnout, náš centrální dispečink je schopen operativně ve spolupráci s dopravci vzniklé mimořádnosti řešit," doplnil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Drtivá většina spojů odjela podle jízdních řádů, v autobusové dopravě sledoval loni dispečink 764.786 spojů, ve 139 případech zaznamenal, že spoj neodjel, nebo odjel jen část trasy. "Nejčastější příčinou byla porucha vozidla či nehoda," uvedl Trdla. Korid LK sleduje i dodržování jízdního řádu - v 729 případech odjel autobus o více než dvě minuty dřív, než udával jízdní řád, předloni bylo takových případů o 200 víc. V 654 případech se loni autobus zpozdil o více než deset minut, což je podobné jako o rok dříve.
Dispečeři sledují také dodržení bezbariérově přístupného vozidla nebo nasazení správné velikosti vozu. Kontrola kvality se uskutečňuje také přímo ve vozidlech, kde se revizoři zaměřují na dodržování tarifů, kontrolu cestujících a řidičů, ale také na kvalitu vozidel. Za prohřešky proti smlouvě jsou dopravci pokutováni. "Naším cílem není udělit co nejvíce pokut, ale ve spolupráci s dopravci zlepšovat kvalitu veřejné dopravy a tu prezentovat jako spolehlivou," řekl jednatel společnosti Korid LK Otto Pospíšil.
Liberecký kraj dává letos do regionální dopravy bezmála miliardu korun. Náklady rostou, i proto od Nového roku jízdné zdražilo v průměru o šest až osm procent, nárůst zahrnuje i zvýšení sazby DPH u jízdného z loňských deseti na 12 procent. Na rozdíl od loňského roku, kdy zdražily jen jednotlivé jízdenky, se letos zvýšilo i předplatné - takzvané časové jízdenky. Tržby z regionální dopravy by se díky tomu měly podle odhadů zvýšit o 12 až 15 milionů korun, což představuje nárůst zhruba o tři procenta.
čtk