Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Odpůrci nové silnice z Turnova do Jičína vyzvali k zastavení prací na její přípravě

23. 07. 2025 | 18:05

Odpůrci nové silnice 35 z Turnova do Jičína vyzvali dnes na Slavnostech Českého ráje bez dálnice v Autocampu Sedmihorky k zastavení prací na přípravě severní trasy. Chtějí, aby pokračovala příprava jižní varianty, která je z pohledu koalice spolků SOS Český ráj daleko lepším dopravním řešením a respektuje dopravní potřeby dotčených krajů. ČTK o tom dnes informoval mluvčí koalice spolků SOS Český ráj Jan Piňos.

trosky ilu
Archivní foto

Podle odpůrců projektu není nic rozhodnuto. "Zničení Českého ráje lze zabránit! A podpisem této výzvy k tomu může každý přispět. Dálnice a její průvodní negativní dopady - tranzitní doprava, hluk, průmyslové haly - by zničily unikátní tvář a kouzlo krajiny i cenné přírodní lokality. Snížily by rovněž turistickou atraktivitu a tím poškodily místní ekonomiku. Český ráj, právem tak nazvaný našimi předky, by přestal být rájem české země," uvádí text výzvy.

V červnu se koalice spolků obrátila na ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) s žádostí, aby zrušil souhlasné závazné stanovisko EIA o vlivu plánované přeložky silnice I/35 mezi Turnovem a Jičínem na životní prostředí. Kladné stanovisko vydalo ministerstvo životního prostředí (MŽP) v roce 2021. Podle spolků provázela ale proces EIA řada závažných pochybení a odborné podklady k finálnímu stanovisku ministerstva jsou velmi nekvalitní.

Silnice I/35 dnes mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí, o trase a podobě přeložky, která odvede dopravu mimo zástavbu a zlepší spojení mezi Libereckým a Královéhradeckým krajem, se diskutuje čtvrt století. Plánovaná trasa je dlouhá 35 kilometrů a součástí je přivaděč směrem na Semily. Od Ohrazenic u Turnova po Žernov bude silnice čtyřproudá, dál na Jičín bude dvouproudá silnice se střídavým třetím pruhem. Podle odhadů přijde stavba na 24 miliard korun bez DPH, začít stavět by se mělo v letech 2028 až 2033.

Odpůrci projektu se obávají, že nová silnice přivede do Českého ráje tranzitní dopravu a cenné území nenávratně poškodí. Jižní varianta je podle nich stavebně jednodušší a levnější. "Tranzitní dopravu odvede z Jičína do Mnichova Hradiště mimo Český ráj a ze dvou třetin využívá silnici z Jičína do Mladé Boleslavi, jejíž rozšíření už stát připravuje. Silnici z Jičína do Turnova je nutné modernizovat výstavbou obchvatů obcí. Toto řešení je mnohem šetrnější pro přírodu, obyvatele i návštěvníky," uvádí výzva.

Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR se ale nová silnice Turnov - Jičín dotýká území Českého ráje pouze okrajově na svém začátku. Navzdory námitkám odpůrců tak pokračuje v přípravě projektu. Stavba rozdělená do čtyř úseků počítá s více než kilometrem tunelů. Záměr má vydané souhlasné stanovisko EIA a ministerstvo dopravy potvrdilo, že trasa povede v již schválené variantě. Na přípravě projektu spolupracuje i krajinný architekt, který má dohlédnout na to, aby se minimalizoval dopad stavby na krajinu.

čtk