Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Silničáři začali s geotechnickým průzkumem pro novou trasu 35 z Turnova na Jičín

03. 10. 2024 | 14:39

Silničáři začali s geotechnickým průzkumem připravované přeložky silnice první třídy 35 z Turnova na Jičín. Trasu mezi Ohrazenicemi a Úlibicemi o celkové délce zhruba 33 kilometrů mají rozdělenou na čtyři úseky. Pro všechny části by měl být průzkum dokončený do konce roku 2025, uvedlo v tiskové zprávě na svém webu Ředitelství silnic a dálnic.

trosky 19madTOP
Silnice má protnout Česká ráj, archivní foto Mad

Přeložka silnice I/35 by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého kraje do sousedního hradeckého kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí. Nyní mezi Turnovem a Jičínem vede silnice první třídy přes 11 obcí. "Ta stavba má smysl a znamená úlevu pro tisíce lidí, kteří v tom území žijí," uvedl před dvěma týdny na besedě s veřejností v Turnově ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

O nové silnici mezi Turnovem a Jičínem se mluví už více než čtvrtstoletí. Původně se uvažovalo o stavbě s parametry dálnice, k tomu ale není vzhledem k hustotě dopravy důvod. "S výstavbou této části silnice I/35 I s ohledem na současnou fázi přípravy počítáme od roku 2029," řekl Kupka. Předpokládá, že stavba by mohla být hotová do roku 2032. Přeložka silnice I/35 bude navazovat na dálnici D35, jež bude severní alternativou k přetížené dálnici D1. Úsek dálnice z Hradce Králové do Úlibic by měl být podle Kupky hotový do konce roku 2028.

Vybraná trasa přeložky silnice přes Český ráj má ale dlouhodobě řadu odpůrců. Obávají se, že přivede další tranzitní dopravu a nenávratně poškodí krajinu Českého ráje. Novou petici proti této trase letos podepsalo přes 2000 lidí. Podle Kupky se ale jejich námitkami zabývali už při získávání stanoviska EIA, tedy vlivu stavby na životní prostředí. Pro tuto trasu je několik let vydané.

"Úplně chápu, že to téma je bolavé pro spoustu lidí, kteří v tom území žijí. Jedni potřebují řešit dopravní situaci, druzí upřednostňují svůj pohled na zásah do krajiny. Já jsem přesvědčený o tom, že teď je před námi úkol najít opravdu co nejvhodnější stavební řešení dopravní infrastruktury, aby těch negativních dopadů bylo co nejméně," řekl na besedě ministr.

Geotechnický průzkum (GTP) bude jedním z podkladů pro vypracování projektové dokumentace. "Cílem GTP je shromáždit co nejúplnější údaje o inženýrskogeologických a hydrogeologických poměrech zkoumaného území, geomechanických vlastnostech dotčených zemin a hornin tvořících podloží budoucích násypů, mostních objektů, tunelů a podobně," uvedlo ŘSD v tiskové zprávě.

Nejdále je geotechnický průzkum v místě budoucí mimoúrovňové křižovatky Ohrazenice u Turnova, za který zaplatí ŘSD 5,5 milionu bez daně. Pro tento půlkilometrový úsek se už zpracovává závěrečná zpráva.

ŘSD vybralo i firmy pro průzkum dalších dvou úseků. Za 5,5 kilometru od Ohrazenic na Valdštejnsko zaplatí skoro 35,6 milionu bez daně a za 14,5 kilometru z Čimyšle do Úlibice 25,2 milionu bez daně. Pro zbývající úsek dlouhý 12,5 kilometru z Valdštejnska na Čímyšl by zhotovitele chtělo ŘSD vybrat do konce ledna příštího roku.

čtk