Stavbaři se po zimní přestávce vrátí k rekonstrukci silnice u Benešova u Semil
Stavbaři se po zimní přestávce v pondělí vrátí k rekonstrukci silnice druhé třídy 292 z Benešova u Semil po křižovatku s hlavní silnicí 14. ČTK to řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Stavba je největším silničním projektem ve více než dvacetileté historii kraje. První etapa, dokončená v polovině roku 2023, přišla na 244 milionů korun, loni pak navázaly práce na dalším úseku za 219 milionů.
V první etapě prošel obnovou úsek dlouhý 2,3 kilometru. Součástí projektu byla výstavba 17 opěrných zdí, rekonstrukce 24 propustků a sedm vyztužených svahů v celkové délce téměř 560 metrů. Stavbaři také museli očistit a stabilizovat skalní masiv v Loukově, použili vysokopevnostní sítě kotvené do skály, které teď brání samovolnému pádu zvětralé horniny na vozovku. Téměř 90 procent nákladů zaplatily evropské fondy, financovat pomáhají i současnou etapu.
Od loňska se pracuje na dalším, zhruba dva kilometry dlouhém, úseku. "Všechny stavby, které souvisejí s výstavbou opěrných zdí a svodidel, jsou, zvlášť v takhle komplikovaném terénu, kdy je poškozené podloží, nákladné. Policie už všude trvá na umístění svodidel, a pokud je u silnice prudký svah, tak se musí budovat opěrné zdi a stavbu to prodražuje," vysvětlil důvody vysokých nákladů Sviták. Silnice postavená v 80. letech minulého století se propadá směrem do Jizery, špatné je i odvodnění. "Stavba by měla skončit v říjnu," dodal.
Liberecký kraj plánuje letos opravit 15 silnic a 12 mostů, dalších 16 staveb zahájených v loňském roce stavbaři dokončí. Loni šlo do krajských komunikací 1,1 miliardy korun, z toho 193 milionů z EU a více než 170 milionů získal kraj ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Letos má kraj na obnovu silnic v rozpočtu zatím 704 milionů korun, dalších bezmála 93 milionů by měl získat z evropských fondů. "Letos zatím ze SFDI dostaneme necelých 81 milionů, je to zhruba polovina toho, co jsme očekávali," dodal Sviták.
čtk