Turnov chce, aby plánovaná přeložka silnice 35 na území města vedla tunelem
Turnov chce, aby plánovaná přeložka silnice I/35 v celém úseku přes město vedla tunelem. Měl by mít zhruba šest kilometrů. V projektu s tím zatím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepočítá, radnice se to pokusí změnit. Starosta města Tomáš Hocke (Nezávislý blok) dnes novinářům řekl, že o tom začnou jednat jak s ŘSD, tak s ministerstvem dopravy.
Podle starosty budou po ŘSD chtít, aby prověřilo možnost vybudovat kombinaci hloubeného a raženého tunelu v úseku od Ohrazenic po Valdštejnsko. "A to v stávajícím koridoru, který máme vymezený jak územním plánem města Turnova, tak všemi územně plánovacími dokumentacemi, které dneska o tom hovoří," dodal starosta.
V Turnově by plánovaná přeložka silnice I/35 měla začínat, ŘSD chce vybudovat 35 kilometrů dlouhý úsek do Jičína. Nyní silnice první třídy vede mezi těmito městy přes 11 obcí, přeložka by ji měla odvést mimo zástavbu. Stavba má ale řadu odpůrců kvůli tomu, že vede Českým rájem. Obávají se, že přivede další tranzitní dopravu a nenávratně poškodí krajinu. Stavba má zatím vydané souhlasné stanovisko k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA), jeho zrušení ale nyní požaduje po ministru životního prostředí Petrovi Hladíkovi (KDU-ČSL) koalice spolků SOS Český ráj.
S výstavbou silnice by ŘSD chtělo začít nejpozději v roce 2030. Projekt je ve fázi geotechnického průzkumu, který má být hotový do konce letošního roku. Vybudování zhruba šestikilometrového tunelu by podle starosty vyřešilo většinu námitek, které mají obyvatelé Turnova ke stavbě této silnice. Pokud se radnici výstavbu tunelu nepodaří prosadit, bude chtít po ŘSD, aby připomínky obyvatel při budování silnice zohlednilo. Mezi hlavní patří eliminace dopadů na sídliště Přepeřská, kde je 270 bytů. "Tam trváme na trasování v krátkém tunelu, protože strach z hluku je obrovský. Navíc aktuální studie počítá s tím, že se tam půjde v nadzemní variantě násypem, to je úplně pro ty lidi nepřijatelné a vlastně i pro nás, protože tam se otevírá celá krajina k Českému ráji," řekl Hocke. Radnice nechce v této části města ani mimoúrovňovou křižovatku.
Radnice také chce, aby plánovaný most směřující do Nudvojovic byl s chodníky a cyklostezkou. Požaduje rovněž kvalitní architektonický návrh mostů v údolí Jizery ve spojitosti s krajinným rázem a ochranou biotopu slepého ramena i zajištění protihlukových opatření na mostech a valech v údolí řeky. Chce i prověření tunelu pro Pelešany s plánovanou délkou 1,3 kilometru. Radnici vadí, že by měl portály v blízkosti zástavby rodinných domů. "Je to věc, která nás zneklidňuje. Pak na přání lidí z Pelešan bychom chtěli zahájit pasport jejich objektů. Zase máme strach z toho, aby nějakým způsobem nedošlo k tomu, že jejich objekty budou popraskané nebo nastane nějaký jiný problém," dodal starosta. Podle něj budou chtít prověřit i návrh na podobu mimoúrovňové křižovatky na Valdštejnsku a požadovat, aby byla vhodněji začleněna do krajiny.
čtk