Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

V Turnově si připomínají 160 let dokončení železnice na Liberec

25. 05. 2019 | 7:39

Jízdou historického parního vlaku si dnes v Turnově na Semilsku připomínají dokončení posledního úseku železniční trati z Pardubic na Liberec, od kterého v květnu uplynulo 160 let.

paraturnov4
archivní foto: Artur Irma

Výstavba 200 kilometrů dlouhé trati byla kvůli náročnému terénu složitá, přesto ji tehdy dokázali dokončit za tři roky. Díky řadě tunelů a viaduktů i horskému terénu patří dnes tato železnice k nejkrásnějším v zemi, i když ne k nejrychlejším. Navzdory stamilionovým investicím se příliš nezměnila, stále je jednokolejná a není elektrifikovaná.

"Koncesi na stavbu a provoz dráhy z Pardubic do Liberce a státní záruku minimálního výnosu získala v roce 1856 společnost utvořená sice z představitelů finanční buržoazie a velkostatkářů, ale finančně napojená na kapitál vídeňský, německý a anglický. Dostala název Jihoseveroněmecká spojovací dráha, poněvadž měla umožňovat přímé spojení Vídně s Německem," popsala ČTK historii vzniku železnice mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. Zájem měla podle ní na stavbě dráhy i armáda, protože trať měla sloužit jako spojení pro vojenské pevnosti.

Stavba trati s odbočkou do Svatoňovic byla podle Novotné obtížná a nákladná, zvlášť komplikované bylo vedení trati v údolí Jizery mezi Semily a Turnovem. "Postup ztěžovalo ražení osmi tunelů, zejména nejdelšího z nich u Sychrova. Na stavbě pracovalo až 17.000 dělníků, stavělo se od Pardubic a úseky byly dávány postupně do provozu v letech 1857 - 1859," doplnila. Celou trať z Pardubic do Liberce i s odbočkou z Jaroměře do Svatoňovic otevřeli 1. května 1859. Svůj mezinárodní význam dráha splnila až po dokončení úseku z Liberce do Žitavy o sedm měsíců později.

Na trati mezi Turnovem a Libercem je hned několik architektonických skvostů. Nejvýše položeným místem trati je stanice v Jeřmanicích, která leží 498 metrů nad mořem. Tunel u Sychrova je dlouhý 635 metrů a v době svého dokončení byl nejdelším v Česku. Stavěli ho italští dělníci, kteří měli s hloubením tunelů zkušenosti z rakouského Semmeringu, proto se mu říká Malý Semmering. K zajímavým stavbám patří například také 120 metrů dlouhý a 32 metrů vysoký sychrovský viadukt, další jen o dva metry kratší viadukt je na trati v Rychnově u Jablonce nad Nisou.

čtk