Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

V Turnově si připomínají 160 let dokončení železnice na Liberec

25.05.2019 | 7:39

Jízdou historického parního vlaku si dnes v Turnově na Semilsku připomínají dokončení posledního úseku železniční trati z Pardubic na Liberec, od kterého v květnu uplynulo 160 let.

paraturnov4
archivní foto: Artur Irma

Výstavba 200 kilometrů dlouhé trati byla kvůli náročnému terénu složitá, přesto ji tehdy dokázali dokončit za tři roky. Díky řadě tunelů a viaduktů i horskému terénu patří dnes tato železnice k nejkrásnějším v zemi, i když ne k nejrychlejším. Navzdory stamilionovým investicím se příliš nezměnila, stále je jednokolejná a není elektrifikovaná.

"Koncesi na stavbu a provoz dráhy z Pardubic do Liberce a státní záruku minimálního výnosu získala v roce 1856 společnost utvořená sice z představitelů finanční buržoazie a velkostatkářů, ale finančně napojená na kapitál vídeňský, německý a anglický. Dostala název Jihoseveroněmecká spojovací dráha, poněvadž měla umožňovat přímé spojení Vídně s Německem," popsala ČTK historii vzniku železnice mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. Zájem měla podle ní na stavbě dráhy i armáda, protože trať měla sloužit jako spojení pro vojenské pevnosti.

Stavba trati s odbočkou do Svatoňovic byla podle Novotné obtížná a nákladná, zvlášť komplikované bylo vedení trati v údolí Jizery mezi Semily a Turnovem. "Postup ztěžovalo ražení osmi tunelů, zejména nejdelšího z nich u Sychrova. Na stavbě pracovalo až 17.000 dělníků, stavělo se od Pardubic a úseky byly dávány postupně do provozu v letech 1857 - 1859," doplnila. Celou trať z Pardubic do Liberce i s odbočkou z Jaroměře do Svatoňovic otevřeli 1. května 1859. Svůj mezinárodní význam dráha splnila až po dokončení úseku z Liberce do Žitavy o sedm měsíců později.

Na trati mezi Turnovem a Libercem je hned několik architektonických skvostů. Nejvýše položeným místem trati je stanice v Jeřmanicích, která leží 498 metrů nad mořem. Tunel u Sychrova je dlouhý 635 metrů a v době svého dokončení byl nejdelším v Česku. Stavěli ho italští dělníci, kteří měli s hloubením tunelů zkušenosti z rakouského Semmeringu, proto se mu říká Malý Semmering. K zajímavým stavbám patří například také 120 metrů dlouhý a 32 metrů vysoký sychrovský viadukt, další jen o dva metry kratší viadukt je na trati v Rychnově u Jablonce nad Nisou.

čtk