Barvy letošních Vánoc symbolizují bezpečné místo bez kontrastů a překvapení, prozáří je platinová
… tedy alespoň podle firmy GLASSOR, která novou kolekci a trendové barvy Vánoc 2022 odtajnila v rámci oslav dvacetileté existence na trhu.
Co má být ve světě módy IN a co OUT, vynášejí na světová mola supermodelky na přehlídkách haute couture dvakrát ročně. Udávat trendy v tak konzervativním segmentu designu, jako jsou vánoční ozdoby, může leckdo považovat až za drzost. Nicméně GLASSOR má na takový krok koule, teď nemyslím jen ty vánoční. Tato firma totiž zpod Ještědu nejenže úspěšně prorazila do světa, ale etablovala se právě i mezi vyhlášenými módními domy, určujícími trendy.Kateřina Tichá, společnice firmy, se může pochlubit: „Teď jsme dělali nějaké věci s Diorem. Pracujeme i pro Tiffany, Celine a Yves Saint Laurent. Styl našich designérek je tak velmi osobitý, autentický a originální, že oni do něj ani příliš nezasahují a vybírají si nás pro exkluzivní projekty. Jsou to většinou vánoční ozdoby a jiné věci pro jejich VIP klienty. Ani my sami je nemůžeme mít, protože to je opravdu jen pro ty jejich VIP a nikde jinde se to nesmí objevit.“GLASSOR se systematicky prezentuje na světových designerských výstavách (například pařížský MAISON&OBJET, Christmasworld ve Frankfurtu nad Mohanem, nebo NY NOW v New Yorku) a pro zákazníky nevytváří jen ozdoby. Firma se například podílela také na designu výzdoby londýnského obchodního domu Harrods, považovaného za krále luxusu. „To nás nesmírně baví a naplňuje, protože vidíme, že to má smysl, a je úžasné, když se malá česká firma dostane do povědomí takových gigantů,“ konstatuje Kateřina Tichá.Cesta vzhůru byla obtížná, i když klíč k úspěchu byl prostý, spojit tradiční řemeslo výroby vánočních ozdob s moderními designerskými nápady a nabízet i ozdoby, které lze využít nejen na stromečku, ale obecně i v designu interiérů a třeba jako dárky. „Vedlo nás odhodlání zachovat tradiční výrobu vánočních ozdob, která pomalu zaniká, ale také směřovat dál. Věříme totiž, že zákazníci ocení hodnotu ručně vyráběných věcí, a to se nám, jak tady dnes vidíte, vyplatilo,“ prozrazuje firemní filozofii Kateřina Tichá.„Já myslím, že zákazníci hlavně musí slyšet na to, mít na stromečku skleněné vánoční ozdoby a ne například ty z plastu. A abyste je o tom přesvědčili, musíte nabízet věci, které jsou současné. Klidně vedle retro ozdob, které třeba koupíte, když se bojíte, že si rodinné ozdoby po babičce rozbijete. Řada firem, například právě GLASSOR, dnes vytváří takové originální nové kolekce, takže i do vánočních ozdob se dostává současnější estetika, než bylo zvykem třeba ještě před deseti lety,“ komentuje obchodní strategii firmy GLASSOR Petr Nový, šéfkurátor Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.Na vznik designových vánočních kolekcí obsahujících motivy až extravagantní, nebo sice tradiční, ale úplně nově pojaté, vzpomíná jednatel firmy GLASSOR Tomáš Kavan: „Strach jsme měli obrovský, jestli to bude fungovat. Byli jsme léta zvyklí dělat českou klasiku. To se změnilo s příchodem našich nových designérek. Napřed jsme nějak obměňovali tu klasiku, ale ony pak přišly s návrhem zkusit něco jiného a otestovat, jestli to bude fungovat.“Návrhářky si svoji vizi prosadily, ačkoliv první reakce majitelů firmy byla rozpačitá. Tomáš Kavan pokračuje: „Když pak přinesly ty nápady, tak jsme se zhrozili, ale nakonec jsme tomu dali volnou ruku, aby se to tedy vyzkoušelo. No a během posledních tří, čtyř let se ukázalo, že to je to, co lidi chtějí, a že to opravdu funguje. Takže nyní děláme jen ty nové věci, se starou produkcí jsme v podstatě skončili. Vyrábíme jen to, co navrhnou naše návrhářky.“Designérkou firmy GLASSOR je především Marianna Malíková, absolventka TUL. Dosavadní úspěchy komentuje slovy: „Naštěstí to funguje tak, že když já věřím, že něco bude hezké, tak se to opravdu i dobře prodává. Zatím jsme fakt nemuseli řešit, že bych vymyslela blbost a pak jsme nevěděli co s ní. A jsem za to ráda, myslím, že to je i štěstí, nemusí tomu tak být vždycky.“Že to nebude jen o štěstí, napovídají další věty Marianny: „Já vydávám hodně ze sebe, ale přitom vnímám naše zákazníky. Dělám to přece pro ně, nedělám to úplně pro sebe, co bych si pověsila já na stromeček. I proto se snažíme mít každou kolekci jinou, aby si každý našel nejméně jednu tu svoji. Také se snažím vymýšlet reálné věci, vím, co se dá vyrobit ze skla a co jsou naše malířky schopny vytvořit.“A jak je to tedy s těmi letošními trendy? Vánoční ozdoby přece většina lidí neobměňuje od základu každý rok, mnohde se ozdoby dědí z generace na generaci. Marianna Malíková souhlasí: „V našem oboru se trendy opravdu nemění rok od roku. My sice každý rok zařazujeme jednu novou kolekci, která odráží trend, ale v žádném případě to přitom neznamená, že by naše ostatní kolekce již trendy nebyly. Naopak, ono se to vzájemně doplňuje, postupně rozšiřuje.“Letošní kolekce firmy GLASSOR nese název Let it Slow. Název napovídá, že vyjadřuje zpomalení uprostřed předvánočního chaosu, nabízí bezpečné místo bez kontrastů a překvapení, příjemné chvilky v souladu s během přírody. Kdo zná předchozí práce Marianny Malíkové (viz například předloňský rozhovor na GENUS.CZ nebo naše obrazová reportáž), bude kolekcí Let it Slow možná překvapen. Na rozdíl od předešlých výbojů mladé autorky nejsou ozdoby tentokrát tak nápadné (pozor, neplést s nápadité!), ani tak jiné jako jindy.Marianna prozrazuje, co ji tentokrát inspirovalo: „Vyplynulo to z toho, v čem žiji. Je to odraz pocitů, jaké mám ze společnosti, ve které teď je všechno radikální, vyhrocené. Tak nějak jsem toužila po určitém klidu. A ten klid je přece to, co všichni o Vánocích chtějí. Kolekce působí klidně, vyrovnaně, neutrálně. Není použitá ani zlatá, ani stříbrná, je tam platinová, která stojí mezi nimi. A to je ten střed, vyrovnání, klid. To dnes společnost potřebuje.“Touhu po zastavení se, zklidnění, neutralitě, podtrhují i zvolené barevné kombinace. „Použili jsme neutrální barvy bílou, krémovou, béžovou, což jsou například barvy, které se odrážejí v současném interiérovém designu a v oblečení,“ vyjmenovává své trendové barvy Marianna Malíková. Je to sice tak, že obecně je vyhlašována brand barva roku, což dělá Pantone Color Institute. Ale je na značkách, jestli a jak se tím budou řídit, inspirovat. Barvou pro rok 2022 je modrofialová s názvem PANTONE 17-3938 Very Peri, což je odstín, který poslední vánoční set Marianny Malíkové opravdu neobsahuje.Uvidíme, jak se nové kolekci povede v silné konkurenci dalších designových kousků. Klára Jandorová, manažerka reprezentativní prodejny firmy GLASSOR na Sokolovském náměstí v Liberci, vyjmenovává dosavadní největší hity prodeje: „Mezi kolekcemi je velmi oblíbená kolekce Jmelí a cesmína, Mrazivá něžnost, Dotek elegance a Zlatý příběh. Tady jsou nejoblíbenější koule s prasátkem a jelenem. Velký celoroční zájem je o naše figurky, které si kupují i turisté jako dárky nebo upomínkové předměty. Tady vede trio vánočka, půllitr piva a talíř s řízkem a bramborovým salátem. Zákazníci si většinou ty tři kousky kupují dohromady. “Text a foto Mad, podklady Darka