Moderní vánoční ozdoby z GLASSORu svým nezaměnitelným rukopisem inspirují světové domy designu
Liberecká rodinná firma GLASSOR by pro mnohé naše firmy měla být inspirativní nejen inovativním přístupem k výrobnímu sortimentu, ale i využíváním možností virtuálního prostoru. Provozuje vlastní opravdu komplexní e-shop a je velmi aktivní na sociálních sítích.
Architektkou firemní virtuální komunikace je marketingová a prodejní specialistka Evelína Vaněčková, mimo jiné autorka tipů a nápadů na firemním blogu. Po absolvování Střední umělecké školy v Liberci vystudovala postupně dva bakalářské obory na Západočeské univerzitě v Plzni (malba a ilustrace a design). Na stránkách, které administruje, je poznat, že grafika a design je pro Evelínu prací a koníčkem zároveň.Moderní ozdoby navrhuje další mladá žena, designerka Marianna Malíková, absolventka Návrhářství skla a šperku na Technické univerzitě v Liberci. S navrhováním ozdob si zpočátku nebyla jistá, protože pro ni Vánoce vždy trochu zaváněly kýčem, ale chtěla pracovat v oboru a dělat řemeslo, které má smysl, a dobře udělala.
Obě dámy poskytly GENUS.CZ rozhovor navzdory tomu, že byl čtvrtek, den, kdy se po více jak měsíci konečně otevřely obchody, tedy i liberecká prodejna GLASSOR, a prodávat, balit a přijímat objednávky musel každý, kdo měl ruce.
Značka GLASSOR vznikla roku 2002 a od počátku má v názvu slova sklo a ornament, což symbolizuje, že se neomezujete jen na vánoční ozdoby. Proč?
Evelína Vaněčková: Lidé již nechtějí domů plasty, chtějí sklo a dřevo a naším cílem je prodávat během celého roku. Proto jsme do sortimentu zařadili i různé tematické (například velikonoční, letní...) dekorace a skleněné doplňky. Obliba stále roste, vyloženě trendy jsou například různá závěsná skleněná aerária a svícny, ze kterých se vlastně vyvinula. Tuto naši produkci nabízíme pod značkou Decor by GLASSOR. Letošek byl pro nás ale zlomový nejen díky pandemii, ale i tím, že jsme na e-shop doplnili výrobky, hlavně bytové dekorace, které jsme vybrali ze sortimentu různých evropských výrobců.
Marianna Malíková: I vánoční ozdoby mají odbyt celoročně, hlavně v letní sezóně, kdy k nám jezdí turisté a chtějí si odvézt skleněný suvenýr. Jim je jedno, že se zrovna neblíží Vánoce.
V čem je vaše největší deviza?
Evelína Vaněčková: V tom, že se lišíme od ostatních výrobců. Hodně se inspirujeme v zahraničí na specializovaných veletrzích, například ve Frankfurtu a v Paříži. Naše vize je taková, že na trhu je většina vánočních ozdob stylově někde ve druhé polovině 20. století a nehodí se do současného interiéru. Naši zákazníci jsou lidé, kteří hledají něco nového, čistého, minimalistického. Je to například mladá rodina, která se zařizuje. V tom jsme jiní a v tomto směřování je naše největší síla.
Marianna Malíková: Samozřejmě máme spoustu tradičních tvarů a dekorů, kterých se držíme, ale bylo potřeba jít novou cestou a ono to nějak cinklo.
Takže tradice vás inspiruje, nebo postupujete podle své vize?
Marianna Malíková: Spíš platí ta druhá varianta. Na druhou stranu, kdyby bylo vyloženě jen podle mě, tak kolekce vypadá ještě trochu jinak. Ale musím respektovat, co slyším od zákazníků, různí lidé mají různé názory a já hledám kompromis, aby si každý našel to své a zároveň abych do toho já dala kousek sebe. Když se inspiruji starými vzory, snažím se je inovovat, dát jim novou barvu, tvar, někam je posunout.
Produkce GLASSORu mě zaujala zejména proto, že vaše kolekce mají nezaměnitelný rukopis. Do jaké míry máte volnou ruku?
Marianna Malíková: Hodně volnou. Co se týká mě a mé kreativity jako designera, dostala jsem od majitelů velkou důvěru. To je velmi důležité, myslím, že jinak nemůžou vzniknout nové věci. Hranice jsem si vytyčila já sama, tedy s tím, že vnímám názory jiných lidí, jak jsem již řekla. Těch názorů je mnoho, a proto také máme tak mnoho kolekcí.A když pracujete na zakázku, jaký je poměr mezi tím, co zákazníkovi nabídnete vy, a tím, s čím přijde on sám?
Evelína Vaněčková: Pro nás je mnohem snazší, když zákazník přijde s přesnou představou o tom, co chce. Ale navrhovali jsme i kolekce, kdy měla Marianna volnější ruce. To pak navrhne více vzorků a zákazník si vybere.
Marianna Malíková: I když má zákazník jasnou představu, tak nás to vlastně baví, zvláště když je to pro nás něco nového. Je to taková výzva pro výrobu, pro všechny a většinou nás to něčím zase obohatí.
A nejkurioznější požadavek, který jste zatím realizovali?
Marianna Malíková: Já čekala, že se zeptáte, jestli nevyrábíme ozdobu tvaru covidu, což může být v některých oborech marketingově zajímavé, ale my si řekli, že to je fakt ta poslední věc, kterou by si chtěl někdo ještě i věšet stromeček. A kuriozní nápady? Tak ty má svým způsobem každý druhý zákazník (smích). Jako první mě napadá zakázka pro jednoho amerického zákazníka, který spolupracuje s umělcem Shagem (občanským jménem Josh Angle). Ten navrhl kolekci ozdob, mezi kterými byl například ananas, totem a ryba fugo, vše stylizované do jeho výtvarného vidění. Umíte si představit, jak náročné byly formy a malování takových věcí. Na takový styl ozdob u nás vůbec nejsme zvyklí.
Evelína Vaněčková: Mě napadá kuriozní zakázka kořen. Kus větvičky s jakoby santovským obličejem, což bylo podle nějaké legendy o duchovi stromu. Jako my máme Krakonoše, oni měli kořen stromu.
V kolika zemích působíte?
Evelína Vaněčková: Jako firma GLASSOR máme vlastní český, německý, francouzský a americký e-shop. V Ohiu máme i sklad. Jinak na zakázku pracujeme pro velké množství odběratelů, takže myslím, že naše ozdoby visí na stromcích po celém světě.
Jak se český vkus liší od vkusu zemí, do kterých vyvážíte?
Marianna Malíková: Hodně, hodně, hodně. Něco je pochopitelně společné, třeba barvy, tam se to tolik neliší, ale tvary a formy se různí velmi. Například my Češi jsme tradiční, máme rádi šišky, oříšky, rozkrojená jablíčka. Naproti tomu Američani jsou jednak zatížení na figurky mnohem více než my, ale šišky a oříšky je nezajímají. Hlavně ať tam je Santa, cukrátka... Jsou schopni si pověsit na stromeček skoro cokoliv, třeba hamburger i s hranolkama. To by bylo téma na dlouho.
Evelína Vaněčková: A hitem amerických vánoc je Pražské jezulátko. To je tam bestseller.
Před rokem jsem touto dobou dělal rozhovor s Lubomírem Niederlem z ORNEXu. Překvapil mě tvrzením, že typickým zájemcem o české vánoční ozdoby je zralá žena nad 45 let. Jaký je váš typický zákazník?
Evelína Vaněčková: Naše ozdoby kupují pochopitelně zákazníci všech věkových kategorií, ale snažíme se zaujmout i mladší ročníky. Takže naši zákazníci jsou mladší, hlavní cílová skupina má 25 až 35 let. Je to asi i tím, že nás, co zde pracujeme, je hodně v tomto věkovém rozmezí, takže na tuto skupinu možná cílíme i povědomě.
Kolik procent výrobků ročně obměňujete?
Evelína Vaněčková: Tak to jednoznačně nedokážu říci. My mívali hodně široký sortiment. Ještě před pár lety to byly tisíce vzorů, jejich celkový počet za dobu existence firmy se pohybuje kolem tří až čtyř tisíc. Teď, čím jdeme dál a připravujeme nové věci, tak sortiment zužujeme a ponecháváme jen to nejlepší a nejúspěšnější. Přidávat po stovkách další a další kusy a všechno stále držet v katalogu nejde do nekonečna. Ale máme jednu kolekci, jmenuje se Navždy, a o ní říkáme, že prostě bude navždy. Tam má zákazník jistotu, že si tyto ozdoby koupí i za deset let. Ostatní kolekce neustále obměňujeme. Takže, líbí-li se vám něco, neváhejte, za rok to třeba již nebudeme mít.
Stále ještě letí retro?
Evelína Vaněčková: O retro byl velký zájem hlavně loni, letos již tak velký není, u nás letos lidé dávají přednost jednoduchým tvarům a vzorům.Prohlédl jsem si vaše kolekce pro rok 2020 a musím říci, že mě překvapila jistá střídmost, uměřenost. Tedy oproti tomu, co jsem viděl loni před Vánocemi v jabloneckém muzeu. Co je tedy letos nového v segmentu vánočních ozdob?
Evelína Vaněčková: Ano, naše loňská kolekce byla abstraktnější jak co do tvarů, tak do vzorů. Obecně ale myslím, že my zase nic až tak do extravagance neženeme. Držíme se kombinace moderny a tradice. Naše ozdoby by měly spoluvytvářet útulnou moderní domácnost. Myslím, že se nám to daří. Například právě naše letošní kolekce s větvičkami jmelí a cesmíny zaujala francouzský Westwing (divize mezinárodního řetězce se sídlem v Německu) a naše kolekce pak hrála hlavní roli v ukázkách dekorací pro letošní rok. Toho se chytli i různí influenceři a blogeři a v našem stylu si zařídili interiér. Takže jsme se přesně trefili.
V těchto dnech pravděpodobně finišujete s posledními zakázkami pro rok 2021. Jaký bude? Tedy myslím, co se vánočních ozdob týče...
Marianna Malíková: To jsem ráda, že jste se nezeptal, co je trend. Na otázku, co je trend na příští rok jsem již alergická. Někde se trendy mění ob rok, ob dva roky, ale ve Vánocích jsou trendy pořád stejné. Takové informace, jako že příští rok to budou fialové nebo růžové koule, to je nesmysl. Nikdy to tak není, stále se opakují tytéž kombinace. Červená, bílá, zelená, to je klasika, k tomu zlatá, stříbrná. Pak tu je tradiční barevný stromeček, na ten můžete navěšet cokoliv. A hlavně, každá rodina si to přece věší podle sebe, podle momentální inspirace, ne podle nějakých trendů.
Evelína Vaněčková: Dohodli jsme se, že nemusíme mít každý rok novou kolekci, a pokračujeme v tom, co nám funguje, což je například letošní kolekce Jmelí a cesmína a ta loňská extravagantnější kolekce Zlatý příběh. Možná během roku něco přidáme. Jinak bychom rádi rozšířili kolekci figurek, které lidé hodně kupují jako dárky. Na tom již pracujeme, nabízíme hodně autíček, máme postavičky ze Švejka a tak dále.
České tenkostěnné sklo je skvělé na volně foukané tvary, ale do forem není nejvhodnější, jakou máte výtěžnost?
Evelína Vaněčková: Ano, české sklo je v tomto ohledu náchylnější na praskání a foukat do keramických nebo železných forem je složité. To dnes umí málokdo. Odpad vzniká hlavně na začátku produkce, kdy forma třeba ještě není odladěná, optimálně zahřátá, musí se profoukat, a pak na konci, kdy již naopak chladne. Říká se, že kritických je prvních a posledních dvacet kusů, s tím, že prasknou, se počítá. Proto vyrábíme série nejméně sto kusů.
Nabízíte sety pro kompletní ozdobení celého středně velkého stromku. Oproti tomu, co seženete v hypermarketu, to je úplně jiná liga. Bohužel i cenou, která se pohybuje od zhruba 3200 Kč do 4500 Kč . Jaký je o soupravy zájem?
Evelína Vaněčková: Zájem je opravdu velký. Jedním kliknutím koupíte dárek se zaručeným wow efektem. Hodně je například kupují rodiče svým dětem do nového bytu, k narození dítěte a podobně. Sety jsou ručně foukané, ručně malované a stoprocentně české, včetně balení, mašlí z Dobrušky a háčků. Myslím, že i vědomí, že podporuji tradičního českého výrobce, má pro lidi velký význam, tedy kromě toho, že ty ozdoby jsou krásné.
Kde jinde než zde v Liberci nebo na e-shopu koupím vaše ozdoby?
Evelína Vaněčková: Mnoho prodejen bohužel zrušila koronakrize, například tu v Praze. Naše ozdoby momentálně nabízí jablonecký Palace Plus a zámek Roztoky. Lidé hodně nakupují přes náš e-shop. Před rokem jsme ho zcela zrekonstruovali a vyplatilo se nám to, e-shop nás ekonomicky zachránil.
GLASSOR je velmi aktivní i na sociálních sítích. Kromě e-shopu, blogu, Pinterestu a Instagramu provozujete tři (nebo já našel tři) mutace FB včetně mutace americké. Na vašem českém FB mě zaujal úmysl GLASSORu darovat 12 adventních setů osobám, které postihla tíživá životní situace. Můžete mi k tomu prozradit podrobnosti?
Evelína Vaněčková: První set jsme již předali. Dostala ho maminka samoživitelka s dvěma dětmi, která přišla kvůli koroně o práci. Chceme inspirovat lidi, aby posílali tipy, komu bychom další sety ozdob měli darovat. Řada nápadů se nám již sešla, například, že by to ocenili klienti domova seniorů nebo jeden pán na vozíku, který teď také přišel o práci.Jak konkurujete levné čínské produkci a tak zvanému „Ikea stylu“?
Evelína Vaněčková: Konkurence to je, ale my se zaměřujeme na zákazníka, který chce český produkt a jinou kvalitu. A daří se nám takové lidi oslovovat a jejich řady rozšiřovat. Ať už to jsou starší lidé, kteří hledají tradici, vzpomínky z mládí, nebo naopak mladé rodiny, které se chtějí moderně a nápaditě zařídit a hledají lokální producenty. To Čína nemůže nabídnout.
Děkuji za rozhovor Ptal se a fotografoval Mad (není-li v popisce uvedeno něco jiného)