Krystal jabloneckého Muzea skla a bižuterie se halí do skla, ale problémy neskončily
Od poloviny října extravagantní přístavba muzea konečně získává finální podobu vyleštěného krystalu. Zkušení profesionálové s pomocí jeřábů a několika mobilních plošin osazují kovovou kostru, která dosud připomínala podivnou voliéru, atypickými skleněnými tabulemi, mezi nimiž byste obtížně hledali dvě stejné. Poslední segment by měl být zasazen v polovině listopadu. Nicméně termín otevření, zejména co se dlouho očekávané expozice vánočních ozdob týče, je stále ve hvězdách.
Historie realizace architektonicky pozoruhodného objektu z dílny ateliéru Hlaváček Architekti je od začátku jedním dlouhým seznamem zdržení a realizačních potíží. Neuvěřitelně smolné anabázi kolem přístavby muzea jsme před časem věnovali obsáhý rozbor, kde naleznete podstatné milníky stavby, takže jen připomenu, že vyzvaná architektonická soutěž se konala již koncem roku 2013 a dotace na dílo byla Ministerstvem kultury, které je zřizovatelem MSB, přiklepnuta po téměř třech letech práce na projektu a shánění povolení v březnu 2017. Jenže vítěz, Energie - stavební a báňská Kladno, stavbu nezahájila téhož roku v září, jak bylo plánováno, ale s půlročním zpožděním koncem března 2018. Betonový skelet byl hotov relativně brzy, ale pak se vše zadrhlo na kovové konstrukci mající nést skleněný obal krystalu. Původní subdodavatel ze zakázky vycouval a ten nový musel vše znovu zaměřit, aby mohl segmenty vyrobit přesně na míru. Dokončení se z dubna posunulo na září. Průtahy tím ani tentokrát neskončily, protože i dodavatel atypických, jedno až třívrstvých skleněných desek, si musel kostru opět celou naskenovat ve 3D, aby mohl segmenty zodpovědně vyrobit a na místě je osadit bez nepříjemných překvapení. Nyní ředitelka muzea Milada Valečková opatrně říká, že půjde-li vše dobře, mohla by být stavba předána v prosinci, ale zároveň dodává, že v únoru 2020 opravdu musí být hotovo. Fakticky vzato lze tedy předpokládat, že technické zázemí, umístěné ve spodní části krystalu, bude fungovat od jara a horní patro, navazující na stávající foyer muzea, si budou návštěvníci moci prohlédnout nejpozději o Mezinárodním trienále skla a bižuterie. To začne první výstavou tentokráte již 20. března 2020, ale slavnostní zahájení je naplánováno na 20. června, kdy se právě počítá s tím, že prodloužený vestibul krystalu (ono třetí patro) bude hostit expozici skleněných svítidel a při té příležitosti bude představeno veřejnosti.
Horko ovšem začíná být kolem obsahu prostředního patra krystalu, kde má být prezentováno tři až čtyři tisíce kusů ozdob z největší veřejné sbírky vánočních ozdob na světě. Expozici nazvanou Svět zázraků navrhl velmi progresivním způsobem designér Jakub Berdych mladší. Háček je v tom, že do soutěže na zhotovitele se napoprvé přihlásila jediná firma, která musela být vyloučena, protože nesplnila kvalifikační předpoklady na expozici svítidel. Dokumentace byla tedy přepracována, doplněna a předpokládaná cena zakázky vzrostla o dva miliony na necelých třináct milionů korun. Problémy s výběrem zhotovitele částečně vysvětlují i slova Petra Nového, hlavního kurátora muzea, když vysvětluje: "Návštěvník by neměl čekat standardní virtíny s mořem vysvětlivek a popisků. Už ten název, který je v angličtině World of Wonders, ve zkratce WOW, vystihuje wow dojem, který by expozice měla v návštěvníkovi zanechat. Bude to zážitková záležitost pro individuálního pozorovatele, scénografický příběh." Součástí bude film a ozdoby budou adjustovatelné na libovolné místo v prostoru pomocí unikátních magnetických držáků. Expozice bude každoročně zhruba z jedné čtvrtiny obměňována a nebude obsahovat jen ozdoby vánoční. Petr Nový k variabilitě doplňuje: "Také jsme nechtěli následující generaci muzejníků zavazovat k tomu, že ta expozice musí navždy takto stát. Kdokoliv další přijde, může si expozici uzpůsobit svému vnímání a stavu poznání, proto tento variabilní systém instalace. Koneckonců, inovovat budeme určitě i my." Druhé kolo soutěže je naplánováno na listopad, a jestli to tentokrát klapne, což se dozvíme v únoru 2020, mohlo by se s realizací klíčové expozice vánočních ozdob začít ve druhém pololetí 2020 a slavnostní otevření by se mohlo stihnout měsíc před Štědrým dnem (24. listopadu 2020). Jestli ani druhé kolo nevyjde, vznikne opět problém, ale nepředbíhejme.
Napilno bude i v revitalizovaném parku, na jehož finální podobě se může začít pracovat nejdříve poté, co místo opustí technika sloužící k montáži skleněné fasády krystalu. Perspektivně by do volně přístupného parku mělo být u příležitosti každého Trienále instalováno dílo vyrobené na míru místu. První by měla být slavnostně odhalena plastika Mariana Karla, a to při zakončení Trienále 19. listopadu 2020.
Dobrou zprávou je, že letos o výstavu vánočních ozdob nepřijdete. Zahájena bude již ve čtvrtek 21. listopadu a součástí bude i prodej. Téma bude velmi zajímavé, vystavovány nebudou historické exponáty, ale to nejlepší ze současné produkce, přičemž některé vzory budou mít světovou premiéru včetně největší ozdoby na světě.
Na tiskové konferenci k aktuálnímu dění v muzeu jsem se vedoucích pracovníků MSB zeptal, zda by dnes, kdyby tušili, co je čeká, zvolili stejnou variantu přístavby. Odpovědi jsou myslím pěknou tečkou této reportáže. Milada Valečková, ředitelka muzea: "Já na tuto otázku vždy odpovídám, že od té doby, co jsme začali stavět, musím chodit častěji ke kadeřnici na dobarvení šedin, ale vážně, řekněme si na rovinu, že tato stavba je bomba, bomba, která bude budit emoce. Někdo bude nadšený, někdo bude nadávat, co jsme tu nechali postavit. Ale my se toho nebojíme, chceme se prezentovat jako moderní, otevřené muzeum a toto k nám prostě sedí. Jedna moje kamarádka říká, že zážitky nemusí být vždycky kladné, hlavně že jsou silné, nejhorší je neutrální pocit a ten náš krystal rozhodně nevyvolá."
Jan Pleštil, technický náměstek MSB: "Je to unikátní stavba, stavba ještě unikátnější zvláště na poměry, na které jsme tu zvyklí. Ostatní nápady byly klasické kancelářské komplexy přilepené k historické secesní budově. Takže myslím, že i kdybychom věděli, co nás čeká, stejně bychom se rozhodli stejně."
Petr Nový, šéfkurátor muzea: "Tady kolem mě se říká, jak z toho někdo šediví, někdo hubne, ale já jsem v klidu, já z toho mám ohromnou radost. To je výhoda šéfkurátora, ten se nezabývá problémy vzniku, ten se zabývá tím, co tam bude. Já bych v první řadě připomenul, že my jsme měli od začátku v zadání, aby bylo na první pohled patrné, že tu je muzeum skla. To splnily jen dva návrhy, přičemž ten druhý připomínal kancelářskou budovu z Holešovic a ten první je tento náš úžasný krystal. Takže rozhodování bylo jasné a kromě toho, takovéto stavby se již čtyřicet let po světě staví, tak nebyl důvod to nepostavit u nás v regionu. Navíc člověk uvidí dovnitř, ať se tam bude konat cokoliv, lidé to zvenku uvidí, strop krystalu bude svítit 24 hodin denně. Bude to úžasná vizuální reklama nejen na tu stavbu, ale hlavně na to, že se tam něco děje. Já rád používám rčení Jablonec nepatří na konec. Jablonec nikdy nebyl provinční město, to jsme z něj udělali my a je na čase ho zase pozvednout výše."Text a foto Mad