Luxusní sklenice zdobené jemnými vzory se už nemusíte bát strčit do myčky! Jsou šlágrem, který z Nového Boru putuje do celého světa
Technologii umožňující zdobit sériově vyráběné sklo velmi komplexními motivy, které se ani časem zaručeně nesmyjí, se ve sklářském slangu nazývá panto a není vůbec nová. Dnešek jí ale dává nové možnosti a to dobře vědí v novoborském Crystalexu.
Sortiment leptaného skla vyráběl Crystalex Karolinka, kde byla k poslednímu červenci 2020 ukončena výroba. Stalo se tak po sto šedesáti letech existence sklárny a vlastně i města Karolinka. Technologie pantografu byla následně přestěhována do mateřského závodu Crystalexu v Novém Boru (https://www.crystalex.cz/vse-o-firme). Opětné sestavení a znovuzavedení staronové výroby pak trvalo asi dva měsíce. Pojďme se podívat do zákulisí výroby používající tuto nesporně zajímavou technologii, poděděnou po předcích.Většinu moderních provozů nemáme spojenu s nějakým charakteristickým čichovým zážitkem. Výrob, kde to navzdory dodržování všech norem nepříjemně páchne, je minimum, stejně tak jako provozů vonících. Místo, kde v Crystalexu vznikají krásně zdobené sklenice, patří k těm posledně jmenovaným. Kdyby zhasli nebo vám zavázali oči, jemný nádech vůně včelího vosku by vás sváděl k domněnce, že jste ve výrobně vonných svíček, a to i díky tomu, že zde umístěná leptací linka s chemickou lázní je moderní a uzavřená.Technologie, nazývaná ve sklářské terminologii panto, je zdánlivě velmi prostá. Sklo, které hodláme zdobit leptáním, nejprve ponoříme do ochranné lázně. Jednou z jejích komponent je právě včelí vosk, který přispívá k optimálním vlastnostem ochranné vrstvy. Když sklenice oschnou, putují na linku s desítkami pantografů vybavených jehličkami, které do voskového filmu vyryjí žádaný vzor.Další zastávkou skla je leptací lázeň, která vykoná hlavní práci, do skla proleptá dekor. Zbytky leptací lázně a ochrannou voskovou vrstvu pak umyje speciální myčka. Vosk je z velké části zrecyklován a vrací se zpět do procesu. Sklenice s vyleptaným vzorem projdou závěrečnou kontrolou, jsou zabaleny a putují k zákazníkům.Hlavní výhodou klasického panta bývala sériová výroba kolekcí obsahujících složité motivy. Dnes je hlavní konkurenční předností výše zmíněná odolnost vůči strojovému mytí bez rizika, že dekor časem zmizí, což například u sítotisku zaručit nelze. Novoborské sklo je navíc samo o sobě velmi kvalitní a na rozdíl od méně kvalitních spotřebních skel v myčkách časem nedegraduje. Crystalex používá vlastní sklovinu, vyrobenou originálními výrobními postupy. Její vysoká kvalita byla paradoxně jedním z problémů, které bylo u technologie panto nutno řešit, protože sklo z Crystalexu se obtížně proleptává.Jak sklářský pantograf, vyvinutý za průmyslové revoluce, vypadal, se můžete zajet podívat do Karolinky, městečka nedaleko Vsetína u hranice se Slovenskem. Kromě zajímavého sklářského muzea tam je přímo na městském úřadu vystavený starý pantograf, schopný zdobit zároveň asi deset sklenic. Dělnice, která pantograf obsluhovala, objížděla dekor připravený na ocelové desce. Její pohyby pantograf duplikoval na sklo.Mechanika dnešního pantografu je velmi podobná té z přelomu 19. a 20. století a silně připomíná dekoraci nějakého steampunkového filmu. Příkazy bizarnímu monstru dává počítač, schopný respektovat dokonale velikost a tvar sklenice. To je zásadní rozdíl oproti pantografu muzeálnímu, kopírujícímu obkreslování vzoru na ploché desce. Také návrhy dekorů se připravují přímo v počítači.Panto zreprodukuje cokoliv, ale nejlépe mu sedí jemné dekory, jak tvrdí Petr Řehák, designer Crystalexu specializující se na využití technologie pantografu, když popisuje svoji práci: „Já vlastně jen navazuji na práci předchozích generací. Každý má samozřejmě snahu dělat něco nového, moderního, ale panto je technologie, které nejlépe sedí období secese. Tedy precizní jemné linky, motivy rostlin a podobně.“Příkladem jsou sety Royal sklenic klasického tvaru, navržené designerkou Alenou Holišovou. Každá sklenice má individuální dekor vybraný z katalogů panta za celou dobu existence této technologie. „Zajímavé je sledovat, jak si některé z těch nejstarších dekorací žijí svým životem a jsou stále oblíbené, aniž by někdo vyzdvihoval, že jde vlastně o historické dekory,“ komentuje katalog Petr Řehák.Za dobu existence panta vznikly řádově tisíce dekorů. Živých, tedy obsažených v současných katalozích, jich jsou, opět řádově, stovky. Módnost je v tomto případě mnohem konzervativnější než například v oblasti oděvní tvorby. Moderní vánoční kolekce Frost je tedy spíše jakýmsi odbočením z klasické řady dekorů.
Panto lze také kombinovat s jinými technologiemi, ale nejčastěji se používá vtírání preparátů z drahých kovů. Taková je například moderně pojatá kolekce String s vtíraným zlatem. Panto sklenice jdou do celého světa, obliba dekorů se v různých oblastech pochopitelně liší, ale nelze jednoznačně říci, že by někde obliba panta výrazně převažovala. A co vy? Neuvažujete o luxusním dárku pod stromeček, který po použití s radostí strčíte do myčky?Text a foto Mad, není-li uvedeno jinak