Sklu z Křišťálového údolí se v Hollywoodu daří, role dostává i v největších trhácích

Že je Česká republika oblíbenou destinací zahraničních filmových štábů, dokazují česká jména v závěrečných titulcích kasovních trháků. Češi se sporadicky vyskytnou i mezi herci. Pár slavných filmů a seriálů se natáčelo také v Libereckém kraji. A ne ledajakých. Například v Liberci se točila jedna ze zásadních demoličních scén Spidermana nebo seriály Genius Albert Einstein, Carnival Row a další.

Plastika hollywoodského art directora Johna Dextra.
Plastika hollywoodského art directora Johna Dextra.

Seznam českých produkcí by zabral celou stranu. Máte-li zájem, na www.visitliberec.eu si můžete stáhnout publikaci, která vás po stopách českých i zahraničních filmů Libercem provede. Nad přítomností filmařů se nikdo dávno nepozastavuje. Spíš se vyskytnou podrážděné reakce. Není totiž úplně příjemné, když spěcháte a narazíte na nenadálý zákaz vjezdu nebo přehrazenou pěší zónu, protože tam zase někdo točí. Liberečáci by mohli vyprávět řadu takových „veselých“ historek z natáčení.Při natáčení Spidermana Liberec zastupoval Prahu. Zabrán byl po několik týdnů hlavně prostor před radnicí.Na rozdíl od členů štábů a lokací zůstávají rekvizity často anonymní. Přitom zrovna v tomto směru již několikrát zabodovalo Křišťálové údolí. Křehká krása od nás zdobí světové hvězdy na prestižních akcích. To se povedlo nejen gigantům, jakým je Preciosa, ale i třeba Jablonečákovi Petru Svobodovi a jeho firmě Ralton. Méně je již známo, že v zahraničních velkofilmech účinkují české skleněné rekvizity.Sklárna otce a syna Haidlových ve Svojkově.Viděli jste Hru o trůny nebo Piráty z Karibiku? A napadlo by vás, že historické sklo, které zde figuruje, pochází ze Svojkova, což je malá vesnička nedaleko Sloupu v Čechách? Nachází se zde sklárna otce a syna Haidlových. Jejich specializací jsou věrné repliky skla od rané gotiky po baroko, ale produkují i oblíbené sklo s vikingskými motivy.Ukázka ze svojkovské produkce. (Zdroj: www.haidl-syn.cz)Vyrobit sklo, které odpovídá staletým originálům vzorem i nezaměnitelným materiálem, vyžaduje nejen mnoho zkušeností a praxi, ale je složité i po technické stránce. V moderní sklárně totiž autentické historické sklo, mající své charakteristické nedokonalosti, nevyrobíte, aniž byste si neznehodnotili obsah pece pro výrobu normální.John Dexter si prohlíží své návrhy.Sklárnu Jiřího Pačinka v Kunraticích u Cvikova si vygooglil americký art director John Dexter, nositel hned tří různých ocenění za výtvarné pojetí kultovní Ospalé díry (Sleepy Hollow) a ceny za Tarantinův Tenkrát v Hollywoodu. Dexter je dále podepsaný pod filmy, jako jsou Piráti z Karibiku (díly Na konci světa a Truhla mrtvého muže), Star Wars (epizoda VIII), Captain America (The First Avenger) a Řada nešťastných příhod, když mám jmenovat jen ty, za které John Dexter získal nějakou nominaci na ocenění ve svém oboru. (Poznámka: kompletní Dexterovu filmografii najdete na www.imdb.com)Jiří Pačinek a John Dexter.Slovo dalo slovo (tedy spíš e-mail dal e-mail) a Jiří Pačinek získal velkou zakázku na výrobu pěti desítek skleněných plastik pro připravovaný film s Danielem Craigem, kterého máte asi v paměti jako zatím posledního Jamese Bonda, agenta 007 s povolením zabíjet. Tím spolupráce filmového amerického art directora a českého skláře neskončila. John Dexter se do Kunratic u Cvikova při příležitosti posledního IGS vrátil. Tentokrát s návrhem na volnou tvorbu a my měli štěstí být u toho, když dílo vznikalo.Práce na zvířecí hlavě, největší součásti díla.„Johna sklo uchvátilo. On při návrhu filmů pracuje s nejrůznějšími materiály. Se sklem dosud nepracoval, ale musím říci, že pro sklo má cit, zvláště pro detail. Tak jsem ho znovu pozval a výsledek vidíte,“ konstatuje s úsměvem sklářský mistr.Hlava jde již po několikáté do pece.Dílo teoreticky mohlo být vyrobeno bez přítomnosti návrháře. Cesta z USA v době koronavirové pandemie není dvakrát příjemným výletem. Přesto John Dexter přiletěl i se svojí ženou. Jiří Pačinek vysvětluje: „John sice vše rozkreslil do nejmenších podrobností, ale není nad spolupráci na místě. Výsledek je vždy o osobní komunikaci. Tu internet nenahradí.“Vzor a dílo ve stádiu zrodu.John Dexter je z výsledku práce, která právě zmizela v chladící peci, nadšený a potvrzuje nenahraditelnost osobní spolupráce: „Během práce na posledním filmu, na kterém jsem pracoval jako art director, se z nás stali velcí přátelé. On sice jen trochu mluví anglicky a já neumím česky, přesto jsme si výborně rozumněli.“Manželé Dexterovi po akci.Zbývá vyřešit, co dílo, zobrazující hlavu nějakého mamutího kance, kolem které křepčí nahé ženy s obrovskými příbory, vlastně představuje. Zadáte-li „Ceremony of Tears“ do Googlu, zjistíte, že je tak označována konkrétní událost z amerických dějin, kdy v červnu 1940 domorodí Američané uspořádali třídenní obřad tohoto názvu před tím, než jim vybudovaná přehrada zaplavila peřeje, ve kterých po celé generace lovili lososy.Dílo „Ceremony of Tears“ bylo na výstavě stále v obležení návštěvníků.John Dexter ale konkrétní historickou vazbu popírá: „Prostě mě to napadlo, ani nedokážu říci proč. Vymyslel jsem si to, pramení to z více zdrojů. Je to jen můj pocit, když přicházíte na večeři.“ Jaký pocit budete mít vy z fotografií díla, záleží jen na vás. Objekt byl každopádně na výstavě prací z IGS neustále ve středu pozornosti a předmětem dohadů.„Ceremony of Tears“, detail s tančícími ženštinami.Text a foto, není-li uvedeno jinak, Mad  

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace