Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Vodní slavobrána přivítala po pětiměsíční výluce první vlak na unikátním mostu prince Friedricha Augusta. Z Liberce až na Oybin nebo do Jonsdorfu opět dojedete po kolejích

Tento žitavský most prochází komplexní rekonstrukcí od konce února. 1. června byla zprovozněna jeho železniční část. Řidiči a chodci si budou muset ještě počkat, jestli vše půjde hladce, stavbaři most definitivně opustí v září. 
 

Foto laskavě poskytla SOEG.
Foto laskavě poskytla SOEG.

Během výluky zprostředkovávaly náhradní dopravu z hlavního nádraží na nádraží Žitava předměstí autobusy. Měli-li jste štěstí, mohli jste se sice svézt historickým Ikarusem, ale čekání na náhradní spoj, přesedání a tak dále, to prostě není ono. Teď tedy můžete vyrazit třeba z Liberce až na Oybin nebo do Jonsdorfu výhradně po kolejích. Lístek si koupíte u nás, ale pozor, na úzkokolejku si musíte přikoupit parní příplatek za 5 € (ceníky a jízdní řády naleznete na www.zittauer-schmalspurbahn.de/cz/).Slavnostně vyzdobené mašiny čekají ve výtopně u žitavského hlavního nádraží.Jako první spoj dne zpravidla vyráží motorák. Tentokrát pochopitelně dostala přednost pára.Stavební ruch na mostě si zasluhuje pozornost jednak proto, že po něm jezdí turisty velmi vyhledávané parní vlaky žitavské úzkokolejky směrem do Žitavských hor. Před pandemií historickou železnici využívalo kolem čtvrt milionu cestujících ročně, z toho asi třetina z České republiky.Davy u mostu houstnou.Fotograficky nejvýhodnější místa jsou obsazena dávno před příjezdem vlaku.Druhým důvodem, proč rekonstrukci památkově chráněné stavby sledují média nejen v Německu, je fakt, že, ač se to na první pohled nezdá, jde o zcela unikátní stavbu. Most prince Friedricha Augusta (MAPA), jeden ze šesti mostů a lávek pro pěší spojujících v Žitavě levý a pravý břeh říčky Mandavy, není z dálky ničím pozoruhodný. Při bližším pohledu však zjistíte, že jde o raritu přinejmenším německou, možná i světovou.Historický okamžik je tu! Na fotografii je krásně vidět unikátní křížení trati se silnicí uprostřed mostu. (Foto laskavě poskytla SOEG.)Technicky vzato zde stojí mosty dva a kříží se přesně uprostřed vodního toku. Most silniční je z kamene a betonu, most železniční tvoří příhradová konstrukce žitavské úzkokolejné dráhy. Toto řešení je opravdu velmi zvláštní. Mosty, na kterých je vedená železnice souběžně se silnicí, existují, i když ani to není běžné, ale most, na kterém se železnice se silnicí křižuje, navíc uprostřed, je jen jeden, a to právě most prince Friedricha Augusta v Žitavě.Mašinka jede, silniční část mostu stále ještě zůstává ukryta pod bedněním.Detail rekonstruovaného mostu. Oblouky z kamene a betonu byly zcela rozebrány kvůli opravě nosných pilířů.Jedinečnost v rámci Německa je potvrzená. Jestli je žitavský most také jediný na světě, se zatím ověřit nepovedlo, ale o dalším takovém křížení, realizovaném jinde, fandové železnic nemají informace. Víte-li tedy o podobném mostě vy, napište nám (net@genus.cz). Sice tušíme, že Žitaváci v takovém případě jásat nebudou, ale přesto pracovníkům úzkokolejky informaci předáme.Slavobrána. Z jedné strany stříká Žitava, z druhé Oybin. Trať je tak i symbolicky spojena.V tuto chvíli jsou cestující zaplaveni sprškou vody z Mandavy a sociální sítě fotkami.Informace o historii mostu prince Friedricha Augusta jsou poměrně skoupé. Jako rok dokončení je nejčastěji uváděn rok 1896, ale toto datum bylo nově zpochybněno fotografií, podle popisu pořízenou po těsně po „slavné“ povodni, která se naším regionem prohnala v červenci 1897. Záběr dokumentuje, že most ve vrcholné fázi rozestavěnosti neutrpěl škody (viz www.saechsische.de). Proto se nově o mostu radši píše, že byl dokončen koncem 19. století.Okamžiky euforie.Na oné historické fotce je zajímavé i to, že tehdejší rozestavěnost, kdy byl most obložený bedněním, připomíná červenec 2022, kdy železniční část je sice dokončená, ale ta silniční připomíná právě stav v létě 1897. Je to způsobeno tím, že mostní oblouky byly v rámci rekonstrukce rozebrány, aby mohly být opraveny pilíře. Aby zůstala zachována historická hodnota, zpět se vrátí vše, co bude použitelné, což platí zejména pro kamenné prvky. Naproti tomu kovové zábradlí bylo bohužel v takovém stavu, že musela být vyrobena věrná replika.Pro Horní Lužici má dobře fungující úzkokolejka velký turistický (a tedy i ekonomický) potenciál. Na hlavním nádraží stačí vystoupit z vlaku, přejít pár desítek metrů a jste v 19. století.Otevření železniční části mostu využila společnost  Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft (SOEG) k marketingovým účelům. První vlak na mostě čekala přes deset metrů vysoká vodní slavobrána, o kterou se postarali hasiči z Žitavy a Oybinu. Atrakce přilákala davy diváků včetně několika školních tříd. Cestující, kteří jeli vlakem v odkrytém vagónu, dostali zdarma sprchu. Nikomu to nevadilo, byl horký červencový den.Léto má být horké, takže vodní slavobrána by možná byla vítána častěji.Text a foto (kromě fota z jeřábu) Mad + Darka