Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Expedice Holičky, pohodový cyklovýlet s překvapením, který zvládnou děti i senioři bez elektrokola

30. 04. 2020 | 0:00

Do naší rozrůstající se nabídky méně navštěvovaných interesantních míst Libereckého kraje tentokrát zařazujeme lehčí okružní cyklovýlet, ideální například na projetí bicyklu před letní sezónou. Měří sice jen 14 km, ale na nich nabízí převýšení skoro 150 m oběma směry, takže vyzkoušíte všechny převody, za odměnu se pěkně svezete z kopce a jako bonus objevíte místo vymazané z mapy.

Hlavním cílem naší vyjížďky (MAPA) je totiž zaniklá obec Holičky, srovnaná se zemí v rámci činnosti Vojenského výcvikového prostoru Ralsko, zřízeného zde v padesátých letech minulého století. Stejný osud jako Holičky postihl víc jak dvacet dalších vesnic v oblasti dnešního katastrálního území RalskaRozcestí Pod Děvínem, výchozí bod naší vyjížďky.Za výchozí bod jsme zvolili naše oblíbené rozcestí Pod Děvínem (MAPA bod 1), které nám posloužilo i pro pěší výlet popsaný v jednom z minulých dílů našich výletních tipů. Ovšem stejně tak můžete začít u Černé hájovny (sídlo Vojenských lesů, bod 2 na MAPĚ) nebo vyrazit od Osečné (bod č.9). Zelená cyklomagistrála Ploučnice.Celá trasa vede po kvalitních površích a její část mezi Osečnou a Černou hájovnou je vhodná i pro inline brusle a kolečkové lyže, na což je třeba dávat při jízdě pozor. Za zmínku stojí i to, že asi 5 m od cyklostezky vede mezi stromy stezka pro chodce a do třetice následuje silnice. Po levici za sebou necháme impozantní ruiny Děvína a po naší pravici se mezi stromy celkem nevzhledného lesa mihne Hamerské jezero.Hamerské jezero.Nepočítám-li kaliště po jámě 13 bývalého uranového dolu Hamr I., tak první skutečnou atrakcí našeho cyklovýletu je PR Rašeliniště Černého rybníka (bod 3). Odsud začíná asfaltka stále citelněji stoupat k rozcestí u památníku Antonína Sochora (bod 4). Černý rybník, rákos a rašeliniště.Nejvíc si dáte do těla na následujícím úseku ke křížku U sv. Františka (bod 5). Ten sice představuje jen desetinu (1,3 km) celkem plánované trasy, ale třetinu celkového převýšení. Možná otestujete i převod "hurvajz".  Z tohoto nejvyššího bodu se dejte po silničce směrem do Náhlova.Vlevo dolů vede silnice do Náhlova. Po necelém kilometru dojedete na křižovatku ve tvaru Y (bod 6). Dáte-li se vpravo do kopce, dojedete do Náhlova, kde můžete navštívit Krajanské muzeum vystěhovalectví do Brazílie a expozici o zaniklých obcích Ralska (tedy budou-li v době vaší návštěvy již dále rozvolněná koronavirová omezení). Náhlovské Muzeum vystěhovalectví do Brazílie.Do Osečné a zpět na naši trasu vás pak dovede silnička klikatící se údolím Zábrdky. Podél tohoto potoka je rovněž možno dohledat stopy po mlýnech a pár dalších známek zaniklého osídlení. Ovšem ze sedla kola a bez mapky asi moc úspěšní nebudete. Také se připravíte o úvodem inzerované Holičky, ale výlet si sportovně obohatíte o zhruba 5 km. Vpravo vzhůru do Náhlova, vlevo rovně do zaniklých Holiček.Zvolíte-li levou variantu, směrem do údolí bývalých Holiček, ocitnete se ve velmi zvláštní krajině. Pocit podivnosti je ještě silnější, když si uvědomíte, že vjíždíte na území, kde ještě za první republiky žilo ve třiceti pěti domech kolem sto padesáti obyvatel. Holičky, hospodářské části některých stavení byly vytesány do skály. Dnes budete horko těžko pátrat po základech domů, ale ve skalách se zachovaly četné stopy po hospodářských skalních místnostech. Podle žlabů vytesaných do skály identifikujete například stáje. Žlaby bývalé skalní stáje.Impozantní jsou pozůstatky kovárny s komínem vytesaným částečně do kolmé stěny. (Kolmé stěny skal jsou pro změnu pozůstatky zde se též nacházejícího lomu.)Pozůstatky kovárny.Ačkoliv do skály vytesaných, vzájemně propojených místností tu je spousta, neměli byste si nechat ujít raritu nacházející se podle popisu asi půl kilometru za křižovatkou v místě, kde podél lesa přichází zprava stezka (bod 7). "Podle popisu" je na místě, protože my, nadšení uhrančivou krásou údolí, tento objekt ukrytý mezi stromy přejeli. Naleznete zde do skály vytesané místnosti, uspořádané dokonce ve dvou patrech nad sebou, propojené schodištěm, což je v těchto končinách velmi neobvyklé.Centrum Holiček.Centrum vesnice mělo jezírko, které je dnes součástí oploceného soukromého pozemku. Před výletem doporučuji prostudovat stránky www.visitralsko.com, kde naleznete i mapku obce. Dalším velmi hodnotným zdrojem informací o všech zaniklých obcích v oblasti je www.zanikleralsko.czNad Osečnou.Až fantaskní krajinu bývalých Holiček prozkoumáte, pokračujte vzhůru údolím a přes hřeben, ze kterého sjedete na rozcestí před Osečnou. Zelená cyklomagistrála.Odsud se dáte vlevo po Zelené cyklomagistrále Ploučnice, na které jsme vyjížďku začínali.Čeká vás parádní klidný sjezd a hned z kraje otevřené občerstvení z okénka statku Pod SluncemŽíznivé okénko statku Pod Sluncem.Text a foto Mad