Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Boveraclub dokončil renovaci tramvaje, která jezdila ve východoněmecké Jeně. Do ulic Liberce vyjede 17. listopadu

14.11.2020 | 10:07

Parta nadšenců z libereckého Boveraclubu dokončila renovaci dvounápravové tramvaje z roku 1964, která až do roku 1994 jezdila ve východoněmecké Jeně. Historická tramvaj Gotha T2-62 po zkouškách získala průkaz způsobilosti drážního vozidla, a zařadila se tak do vozového parku, který Boveraclub využívá k historickým jízdám.

boveraTram1711
Foto: FB Boveraklub

Poprvé vyjede do ulic o svátku 17. listopadu. Kvůli koronavirovým opatřením se ale lidé mohou svézt jen virtuálně díky kameře a on-line přenosu, řekla ČTK mluvčí dopravního podniku Martina Poršová.

Podle Tomáše Krebse z Boveraclubu byl dvounápravový motorový vůz známý pod jménem Gotha typickou tramvají využívanou v tehdejší Německé demokratické republice (NDR). "Málo se ví, že byla vyráběna i v Praze," uvedl Krebs. Boveraclub získal tramvaj, která jezdila v Jeně do 90. let, pak sloužila k praktické výuce řidičů jako školní tramvaj. Spolek ji koupil za 160.000 korun, dalších 40.000 korun zaplatil za její přepravu. Na pořízení vozu přispěl 70.000 korun Jablonec.

Jedním z důvodů pro pořízení této tramvaje bylo, že může jezdit také na širokém rozchodu. "Tyto vozy jezdily v Německu na obou typech rozchodů. Tramvaj, co jsme získali, je na metrovém rozchodu, ale už jsme sehnali z Drážďan širokorozchodný podvozek," uvedl Krebs. Díky tomu bude tramvaj moci vozit cestující při zvláštních jízdách do Jablonce i po připravované rekonstrukci trati a její přestavbě ze současného metrového rozchodu na drážní rozchod o šířce 1435 milimetrů.

Tramvaj Gotha pojme 60 cestujících, patří k ní ještě vlečný vůz, který zatím stojí nepojízdný jako exponát v Technickém muzeu v areálu bývalého výstaviště v Liberci. I ten by podle Krebse chtěli do budoucna zprovoznit. V Německu už tyto vozy jezdí jen na třech místech, jako exponáty zdobí ale tramvajová muzea po celém světě. Zajímavé je ovládání tramvaje, řídí se totiž pomocí volantu, což není u tohoto dopravního prostředku běžné.

čtk

Zdroj: FB Boveraklub