Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Dopravu na rušném průtahu Libercem zkomplikují další práce, Ředitelství silnic a dálnic chystá obnovu tunelu

19. 06. 2024 | 5:00

Dopravu na rušném průtahu Libercem zkomplikují další práce, Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) připravuje rekonstrukci tunelu. Projektanti náklady odhadli bez DPH téměř na 169 milionů korun, ŘSD teď hledá dodavatele. Lhůta pro nabídky končí 16. července, zjistila dnes ČTK na profilu ředitelství. Na průtahu nejde o jedinou stavbu, v plánu je také rekonstrukce přemostění nad Švermovou ulicí za tunelem ve směru na Děčín.

liberec mostliberec3
Doprava na rušném průtahu Libercem, foto: Artur Irma

Liberecký tunel dlouhý 280 metrů se skládá ze dvou tubusů a dokončený byl v roce 1993. Je součástí průtahu I/35 krajským městem, který je nejzatíženější silnicí v Libereckém kraji. Denně po něm podle posledního sčítání projede více než 51.000 automobilů. Práce v tunelu začaly už loni rekonstrukcí kanalizace, jejíž poškození odhalily kamerové zkoušky. Opravu za bezmála 27 milionů korun dělal dodavatel bezvýkopovou metodou, i tak provoz omezil.

I samotný tunel ale potřebuje celkovou rekonstrukci, ukázal to diagnostický průzkum Kloknerova ústavu ČVUT. Obnovit je třeba asfaltové vozovky, protipožární sanaci stěn a stropů, izolace portálových částí, vyměnit je nutné římsy a zábradlí a také svodidla. Dodavatel musí podle zadání zmodernizovat elektrické rozvody, osvětlení, dopravní a řídicí systém. Tunel dostane odlučovač ropných látek, datové rozvody a kamerový systém. Pokud vše dobře půjde, mohly by podle ŘSD práce začít už letos, hotovo má být v roce 2026.

Liberecký tunel, foto: ŘSDNejde ale o jedinou plánovanou stavbu, rekonstrukci potřebují i mosty na mimoúrovňové křižovatce za tunelem ve směru na Děčín. Diagnostika v roce 2020 odhalila, že mosty nad Švermovou ulicí jsou ve špatném stavu a je nutná kompletní výměna mostního svršku včetně izolace, mostních závěrů a ložisek na opěrách. Opravit je třeba odvodnění a protikorozní ochranu, podle statických výpočtů bude potřeba zesílit celou konstrukci. ŘSD dostalo v soutěži pět nabídek v cenách od 74 do 89,5 milionu korun, soutěž ale zrušilo kvůli chybě v zadání.

Na průtahu Libercem se pracuje od roku 2021, kdy začala rekonstrukce mostu u Makra na příjezdu do Liberce, která stála přes 62 milionů korun. O rok později začaly práce na rekonstrukci dalších mostů na zhruba 1,5 kilometru dlouhém úseku před tunelem ve směru od Prahy za 377 milionů korun. Stavbaři zároveň upravili nájezd z ulice České Mládeže a napojení na silnici I/14 na Jablonec nad Nisou. Provoz se tam vrátil loni na podzim.

Liberecký tunel, foto: ŘSDčtk