Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Kraj vyhlásil architektonickou soutěž na dopravní terminál v Liberci, podle předběžných odhadů přijde na víc než dvě miliardy

16.04.2025 | 12:22

AKTUALIZOVÁNO: Liberecký kraj ve spolupráci se Správou železnic a městem Liberec vyhlásil architektonickou soutěž na návrh řešení moderního dopravního terminálu, který by měl vzniknout v okolí hlavního vlakového nádraží v Liberci. Soutěž má vybrat nejvhodnější architektonickou koncepci a tým, který zpracuje projektovou dokumentaci stavby, řekl dnes novinářům hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Vybudování terminálu v Liberci přijde podle předběžných odhadů na víc než dvě miliardy korun.

nádražíOK liberec
Archivní foto

"Jde o ambiciózní projekt, který významně zlepší nejen přístup k vlakům, ale také k ostatním druhům veřejné dopravy v rámci připravovaného dopravního terminálu. Současně pomůže nastartovat transformaci celého území. Cílem Správy železnic není nic menšího než vrátit libereckému nádraží původní lesk a učinit z něj opět pulzující srdce celé lokality, které nabídne všem cestujícím snadnou orientaci a intuitivní přestup na navazující druhy dopravy," doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Terminál by měl propojit železniční, autobusovou i městskou hromadnou dopravu, dominantní částí zůstane historická budova nádraží z roku 1859, která se má stát důstojnou vstupní branou do města i s ohledem na plánovanou modernizaci železničního spojení Liberce s hlavním městem. Soutěž na návrh řešení je dvoukolová. "Soutěžní návrhy se mohou podávat do 31. července," řekl Půta. Pět nejlepších pak porota vyzve k dopracování. Výsledky by měly být na začátku příštího roku, kdy je také představí veřejnosti.

Architektonický návrh se podle Půty bude týkat nejen hlavní budovy vlakového nádraží, ale i řešení středového nádraží. "A bude se to týkat i budovy Skloexportu, přednádražního prostoru a stavby parkovacího domu, který by měl obsluhovat nejen cestující, ale i přilehlé budovy," řekl liberecký hejtman. Základem terminálu se má stát hlavní nádražní budova, ke které by se měly přesunout i autobusy, což si vyžádá zrušení několika kolejí. Nové prostory bude třeba zajistit například také pro drážní hasiče.

Vlakové nádraží v Liberci, foto:commons.wikimedia.org, Autor: Fojsinek – Vlastní dílo

Vizi propojit autobusovou a vlakovou dopravu v jediném areálu představil liberecký městský architekt, dnes náměstek primátora Jiří Janďourek (Starostové pro Liberecký kraj) s dalšími odborníky v roce 2012. Liberecká radnice ji ale o čtyři roky později odmítla a pokračovala v přípravě výstavby nového terminálu na dnešním autobusovém nádraží. Nakonec z toho sešlo a před pěti lety převzal projekt Liberecký kraj, který ho nejprve nechal přepracovat a pak od něj zcela ustoupil.

Liberecký primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) považuje projekt za klíčový. "Podobné stavby s sebou zpravidla přinášejí i silný ekonomický impulz – v jejich blízkosti se často soustřeďují podnikatelské a rozvojové aktivity. A to je přesně to, co moderní Liberec potřebuje. Jde o zásadní dopravní uzel, kterým denně projede zhruba 45.000 cestujících a s výstavbou moderní železnice očekáváme, že dojde k navýšení až na dvojnásobek," uvedl.

Propojení vlakové, autobusové a městské dopravy je podle Půty trendem. "Současná situace nevyhovuje, protože přestup není na jednom místě," řekl. Propojení jednotlivých druhů dopravy v jednom uzlu by podle něj mohlo do veřejné dopravy přivést další cestující. Projekt získá podle hejtmana na významu v budoucnu, až Liberec spojí s Prahou rychlé železniční spojení, které se připravuje. Náklady odhaduje Správa železnic na 80 miliard korun.

čtk

Vizualizace:  snímky jsou předběžné vizualizace Libereckého kraje a Správy železnic