Liberec v anketě zjišťuje, jakou ze tří zvažovaných variant obnovy lanovky na Ještěd lidé chtějí
Liberec dnes spustil internetovou anketu k obnově lanovky na Ještěd. Lidé v ní mohou vybírat ze tří zvažovaných variant, hlasování potrvá do 15. dubna. Půjde o jeden z podkladů pro rozhodnutí zastupitelů města, kteří se obnovou lanovky budou zabývat na svém zasedání zřejmě na konci dubna. Novinářům to dnes řekl primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj - SLK).
"Bude to další věc, která bude určitě nějakým způsobem důležitá při tom rozhodování v dubnovém zastupitelstvu," řekl Zámečník.
Lanovka na Ještěd je mimo provoz od tragické nehody z října 2021, kdy při pádu jedné ze dvou kabin zemřel průvodčí. Lanovka patří Českým drahám, které ji dále provozovat nechtějí a jednají s městem o jejím prodeji. Liberec byl jediným, kdo projevil zájem o její převzetí. Podle posudku dopravce má lanovka hodnotu 45 až 46 milionů korun, podle posudku města zhruba 17 milionů. Výslednou cenu by měl určit revizní posudek, podle primátora je již hotový.
"Nebudu teď říkat cenu, protože zatím jsme nedostali nic písemně, takže čekáme na písemné stanovisko, ale cena se nachází někde uprostřed těch dvou původních posudků," dodal. To by značilo částku kolem 31 milionů korun. I nákupem lanovky se bude zřejmě zabývat dubnové zastupitelstvo města.
Před tímto zasedáním by měla být dokončená studie proveditelnosti, z níž vzešly tři varianty pro anketu. Pro město ji zhruba za 900.000 korun zpracovávají architekti kanceláře SIAL, kteří její návrh veřejně představili v polovině února. Město k tomu dostalo desítky připomínek od obyvatel Liberce. "Ty jsme SIALu předali a SIAL je má do šesti týdnů zapracovat v rámci studie proveditelnosti," řekl dnes novinářům náměstek primátora Jiří Janďourek (SLK).
Podle primátora dnes také podepsali smlouvu s firmou Moore Advinisory, která do měsíce za 738.000 korun zpracuje takzvaný podnikatelský záměr. "Aby si zastupitelé města Liberce, případně občané, dokázali představit, co by to znamenalo pro město Liberec, když by obnovovalo lanovku samo. Co by to znamenalo v případě úvěrů, úroků, provozních nákladů, ale zejména co by to znamenalo s cenou jízdenky," dodal Zámečník.
Liberec zvažuje obnovení lanovky buď v současné trase dlouhé bezmála 1,2 kilometru nebo v trase prodloužené o 770 metrů ke konečné tramvají v Horním Hanychově. Pro obě trasy jsou možné všechny tři zvažované varianty. V jedné variantě se počítá se zachováním kyvadlového provozu dvou kabin, kdy každá pojme 50 nebo 70 lidí. V druhé je navržený oběžný systém se 12 či 17 kabinami, kdy každá bude mít kapacitu deset lidí. V třetí nazývané tramvaj by byla jedna kabina zavěšená na dvou lanech pro 80 nebo 100 lidí.
Odhadované náklady na vybudování lanovky pro současnou trasu jsou u jednotlivých variant mezi 290 až 420 miliony bez daně, u prodloužené od 330 do 500 milionů. Podle studie proveditelnosti by nejlevnější bylo vybudovat oběžný systém, nejdražší by byl kyvadlový, který je ale pro ještědskou lanovku tradiční.
čtk