Liberecká Magna obnoví po celozávodní dovolené pravidelné preventivní testování zaměstnanců
Liberecký výrobce plastových dílů pro automobily Magna Exteriors (Bohemia) obnoví po celozávodní dovolené pravidelné preventivní testování pracovníků na koronavirus. Prozatím na čtyři týdny, sdělil dnes na dotaz ČTK technický ředitel Tomáš Radosta. Firma, která patří k největším zaměstnavatelům v Libereckém kraji, se tak podle něj snaží udržet dobrou epidemiologickou situaci ve výrobě. V Magně začali testovat loni na podzim dlouho před tím, než povinné testování nařídila vláda.
Magna má s nákazou své zkušenosti, masivní výskyt onemocnění se ve firmě s 1800 zaměstnanci poprvé objevil loni ve druhé polovině června. Onemocněly tehdy postupně tři desítky zaměstnanců, z toho více než polovina byli agenturní pracovníci. V karanténě museli zůstat dělníci obou směn postiženého pracoviště. Firma tehdy zavedla přísná hygienická opatření, aby dalšímu šíření koronaviru zabránila. Roušky a respirátory od té doby pracovníci ve výrobě neodložili.
Pro návrat z dovolených má firma nastavena striktní pravidla. "Pro kontrolu jejich dodržování využíváme interní IT aplikaci, pomocí které blokujeme vstup do závodu každému zaměstnanci, který po návratu z rizikové země nedoloží potřebná potvrzení podle vládního nařízení. Výjimkou nejsou ani zaměstnanci, kteří tráví dovolenou v ČR nebo v zemi s nízkým rizikem nákazy, ti mají povinnost projít našim interním antigenním testováním," doplnil Radosta. Firma se také snaží motivovat zaměstnance k očkování. "V současné době máme 35 procent kompletně očkovaných zaměstnanců, ostatní se snažíme motivovat jak morálně, tak finančně formou odměny na firemní benefit kartu," dodal.
Testování ve firmách s více než 250 zaměstnanci nařídila vláda od 3. března, později ho rozšířila i na menší podniky, úřady a školy. Skončilo 30. června. Stát firmám na každý test přispíval 60 korunami,. "Na začátku povinného testování byl náklad na pořízení testu vyšší než státní dotace, cena byla ovlivněna nedostatkem akreditovaných testů na trhu. Dodatečné firemní náklady se tak pohybovaly v řádu desítek tisíc týdně," řekl technický ředitel.
Liberecká Magna Exteriors (Bohemia) je od roku 2009 součástí nadnárodní skupiny Magna, která má závody v 25 zemích po celém světě. Největším zákazníkem je skupina Volkswagen, díly ale v Liberci vyrábějí i pro vozy Nissan, Jaguar nebo Mercedes. Koronavirová pandemie, kvůli které se loni na jaře na několik týdnů zastavila výroba v automobilkách, se projevila na poklesu tržeb. Loni tak liberecká firma uskutečnila zakázky za 6,255 miliardy korun, což je o 17 procent méně než o rok dříve. Hospodaření přesto skončilo ziskem 164 milionů korun, o rok dříve byl ale více než trojnásobný.
čtk