Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberecký dopravní podnik koupil první elektrobus, potřebuje získat zkušenosti s jeho provozem

20. 02. 2024 | 15:50

Liberecký dopravní podnik (DPMLJ) koupil první elektrobus. Nový by stál kolem 15 milionů, za tento zaplatil 5,9 milionu, protože dosud jezdil jako předváděcí po různých městech Evropy. Zkušenosti s jeho provozem využije dopravce pro stanovení podmínek pro vypsání větší zakázky, jen příští rok musí kvůli splnění emisních norem koupit čtyři další elektrobusy. Novináře dnes o tom informoval dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner.

autobus el MHDsystem1 1
Elektrobus, foto: Artur Irma

Liberecký dopravní podnik měl v předchozích měsících zapůjčený elektrobus od firmy SOR s jedním centrálním motorem, nyní si koupil odlišný typ - Solaris Urbino. "Ten se liší tím, že má dva motory v kolech," řekl Hettner. Cílem je podle něj získat zkušenosti z provozu dvou odlišných elektrobusů. "Tak, abychom získali podklady pro výběrové řízení na nějakou větší sérii. Protože my se připravujeme na elektromobilitu, ať už se týče nějaké dobíjecí infrastruktury, tak samozřejmě potřeby otestovat i vozidla tak, abychom zjistili, jak se elektrobusy v našich podmínkách chovají," řekl dopravní ředitel.

Elektrobus budou podle něj nasazovat na různé linky i různě náročný terén, budou s ním jezdit i různí řidiči. "Abychom získali zkušenosti od jízdního personálu a samozřejmě i od cestujících," dodal Hettner.

Elektrobus, foto: Artur IrmaZkušenosti s předchozím půjčeným elektrobusem naznačují, že jejich spolehlivost ovlivňuje počasí. Problémy byly, když mrzlo. "Ta SORka, co tady byla, tak když to řeknu lidově, když nám nastydla, tak se nechtěla ani dobíjet," uvedl provozně technický ředitel Ludvík Lavička. Podle něj ale nejde o jedinou komplikaci. Náklady na provoz podle něj ovlivňuje i to, kdo elektrobus řídí, jak je hustý provoz či kolik veze cestujících. "Takže je to sice docela ekologické, dejme tomu na první pohled výhodné, ale co se týče starosti s provozem, tak to bude daleko větší," dodal Lavička.

Elektrobusy si musí dopravní podnik pořídit, aby splnil podmínky zákona 360/2022 o podpoře nízkoemisních vozidel. "Pro příští rok to vypadá minimálně na čtyři elektro autobusy, které by tady měly jezdit tak, aby byla splněna norma. Pokud nebude norma splněna, tak nám hrozí pokuta až 20 milionů korun, což samozřejmě nechceme," řekl místopředseda představenstva Václav Sosna.

Elektrobus, foto: Artur IrmaLiberecký dopravní podnik má pro 40 autobusových linek k dispozici přes 100 autobusů. Aby firma splnila legislativu, bude muset podle Lavičky postupně koupit až 40 elektrobusů, což si vyžádá vybudování nové nabíjecí stanice. "V garážích autobusů budeme stavět novou trafostanici na pět a půl megawatt. To znamená vybudovat kompletně novou přípojku pětatřicetikilovou (vedení vysokého napětí 35 kV)," dodal Lavička.

čtk