Na hlavní poště v Liberci mohou lidé požádat o sociální dávky. Pilotní provoz testuje, zda se praxe zavede na všech pobočkách
Na hlavní poště v Liberci mohou lidé ode dneška požádat o sociální dávky, jde o pilotní provoz České pošty. Od července by mělo službu začít nabízet dalších 50 pošt v Libereckém a Ústeckém kraji a na Vysočině, na konci roku pošta i úřad práce službu vyhodnotí a rozhodnou jak dál.
Ambicí je, aby v budoucnu tuto službu nabízelo všech 2900 poboček pošt včetně Pošt Partner, kde to ovšem bude na provozovateli, řekl ČTK při dnešním spuštění služby mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Nová služba rozšiřuje možnosti, jak lze požádat o sociální dávky. Dosud je lidé vyřídili jen na úřadu práce nebo on-line, teď budou mít tuto možnost i na poště. Zatím nabízí pomoc jen v případě dávek, které úřad práce plně digitalizoval, na poště tak mohou lidé požádat o rodičovský příspěvek, příspěvek na dítě a příspěvek na bydlení. "My tomu říkáme, že jsme takzvaná chytrá podatelna, to znamená, že to, co oni nezvládnou on-line, tak my jsme schopni za ně na základě dokumentů, které přinesou, překlopit do on-line prostředí," řekl Vitík. Zpracování pak zajistí úřad práce.
Ve vyvolávacím systému liberecké pošty už pod odkazem služby přibylo heslo "úřad práce", zájemce se ale může také stejně jako u jiných agend objednat on-line na přesný čas a nemusí čekat. Udělala to i dnes první klientka, která přišla o dávky na hlavní poštu požádat. Podle Jany Halířové, která dnes za přepážkou seděla, předcházelo spuštění služby několikaměsíční školení. "Je to docela v pohodě, tím, že dělám Czechpoint, tak je to malinko podobné," dodala.
Primárně bude pošta službu nabízet u přepážky ePošta, kde se vyřizují služby Czechpointu nebo tam lze požádat o datovou schránku, na liberecké hlavní poště jde o samostatnou přepážku, kde se klient může i posadit. "Máme přepážky rozdělené na krátké a dlouhé a ePošta jsou ty dlouhé transakce, které zaberou více času, je to z toho důvodu, aby se neblokovaly krátké přepážky, kam jdete podat dopis, vyzvednout balík a podobně," řekl mluvčí. Vyškoleno je 15 lidí, aby v případě, že bude přepážka ePošty obsazená, mohly jiné volné přepážky klienty také obsloužit.
Hlavní pošta v Liberci je v centru města jen zhruba deset minut pěší chůze od úřadu práce. "Liberec jsme vybrali, protože je tady vyvolávací systém, je tady přepážka ePošty, je tady dostatečná kapacita. Těch dalších 50 pošt bylo vybráno průřezově od velkých pošt až po ty menší," řekl Vitík. Výhodou pošty je i pracovní doba, zatímco liberecký úřad práce má úřední hodiny denně dopoledne a jen v pondělí a středu i odpoledne do 17:00, na hlavní poště mohou lidé žádost o dávky podat denně od 08:00 do 18:00 a také v sobotu dopoledne.
Záměr přijímat žádosti o dávky na poště opozice i někteří experti kritizovali. Poukazovali na to, že lidé v tísni potřebují zvláštní přístup a je nutné se jim věnovat déle, v poštovních pobočkách by se tak mohly tvořit fronty. Podle části kritiků se ztrátové poště vymýšlela nová náplň, aby nemusela rušit pobočky a propouštět. Česká pošta skončila loni ve ztrátě asi 700 milionů korun. Proti předloňsku ji snížila zhruba o miliardu Kč. Přispělo k tomu uzavření 300 poštovních poboček loni v pololetí, v Liberci se jich zavřela polovina, zůstalo jen šest.
čtk