Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Odhad ceny nemovitostí vztahujících se k lanovce na Ještěd by chtěly mít České dráhy do konce dubna. Svého znalce musí určit i Liberec

22. 03. 2023 | 5:00

České dráhy by chtěly mít do konce dubna hotové odhady ceny nemovitostí a pozemků lanovky na Ještěd. České dráhy už mají vybraného znalce, který dělá posudek na hodnotu majetku, který byl v minulých měsících vymezen k převodu. Na straně města výběr znalce pokračuje, protože musí být dva znalecké posudky, aby cena byla ověřená z obou stran, řekl ČTK náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta.

lanovkaPád2
Foto zřícené lanovky Artur Irma, archivní snímky ve fotogalerii jsou i z dob, kdy lanovka ještě jezdila

Lanovka je mimo provoz po tragické havárii z konce října 2021, České dráhy do její obnovy investovat nechtějí, náklady se odhadují na 250 až 300 milionů korun. Město Liberec má zájem lanovku převzít, záměr jednomyslně schválilo zastupitelstvo města loni v listopadu. "Jakmile bude posudek dokončen, my to předpokládáme do konce dubna, tak pak budeme moci v průběhu května, června postoupit dál v projednání samotného prodeje," doplnil Ješeta.

Dvoukabinovou lanovku na Ještěd vybudovala v letech 1932 až 1933 na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Ročně přepravila kolem čtvrt milionu cestujících. Předloňská tragédie byla první v její téměř devadesátileté historii. Na konci října 2021 se přetrhlo tažné lano a jedna ze dvou kabin spadla. Při nehodě zemřel průvodčí, v kabině pro 35 lidí byl sám. Druhou kabinu se průvodčímu podařilo zastavit. Vyšetřování nehody zatím policie neuzavřela, čeká na znalecký posudek.

Liberec chce lanovku obnovit, zkusí zajistit soukromého investora, který by ji zaplatil a následně provozoval. Jen základní oprava není ale podle výrobců lanovek možná vzhledem k bezpečnostním předpisům. Z možných řešení se zatím jako nejpravděpodobnější jeví varianta, kdy kyvadlový systém se dvěma kabinami pro 35 lidí nahradí oběžný systém s menšími kabinkami pro osm až deset cestujících. V plánu Liberce je také prodloužení lanovky zhruba o 800 metrů ke konečné tramvajové trati v Horním Hanychově.

Obnovu by mohlo zkomplikovat případné zapsání lanovky nebo některé její části mezi kulturní památky. Podnět dostalo ministerstvo kultury loni na konci roku. "My jsme se to dozvěděli z médií, ale podle našich právníků to na proces prodeje nemá žádný vliv," dodal Ješeta.

čtk