Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Pražští studenti zrestaurovali grafiky pro Severočeské muzeum. Jedná se o veduty s motivem Liberce

23. 01. 2022 | 8:37

Dva grafické listy, takzvané veduty s motivem Liberce se koncem loňského roku po důkladném restaurování vrátily do sbírek Severočeského muzea v Liberci. Práce se ujal Ateliér restaurování papíru a muzejních předmětů pod vedením Milany Vanišové na Vyšší odborné škole grafické a střední průmyslové škole grafické v Praze.

Stolle (1)
Výřez ze světlotiskové reprodukce kresby z roku 1888 od Adolfa Stolle.

S touto institucí na restaurování a konzervaci předmětů z podsbírek grafiky a starých tisků spolupracuje liberecké muzeum již od roku 2017; studenti vybrané předměty restaurují v rámci svých ročníkových, maturitních i závěrečných prací.

„V posledních letech restauruje Severočeské muzeum velké množství sbírkových předmětů díky evropské dotaci. Jsme domluveni s panem ředitelem Křížkem, že po dokončení projektu muzeum uspořádá soubornou výstavu restaurovaných artefaktů. Restaurování je nákladná a vysoce odborná práce, kterou mohou provádět pouze odborníci s licencí. A jistě si umíte představit, že jich mnoho v naší republice není. Zvlášť u některých materiálů. Tam může být takový specialista třeba i jeden. Naše sbírky čítají statisíce předmětů, a my se pohybujeme ve stovkách restaurovaných předmětů, ale i tak má pro nás tento posun velký význam,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.  

Kresba čínskou tuší od Augustina Felgenhauera.

V prvním případě se jedná se o kresbu perem a čínskou tuší od Augustina Felgenhauera z 1. poloviny 19. století. Dílo zachycuje pohled na Liberec s kostelem sv. Kříže, děkanským kostelem sv. Antonína, radnicí a zámkem. Papír ohrožovala zvýšená kyselost a včasný zásah byl tedy nezbytný. Studentka, která se restaurování ujala, kyselost zneutralizovala, list zbavila nečistot a stop po plísni a vodě. Grafika se dočkala také vyrovnání a vyspravení okrajů japonským papírem.

Celá kresba od Adolfa Stolle, jež zachycuje řadu domů, které stály na místě dnešní liberecké radnice.

Druhou vedutou, které se dostalo restaurátorského zásahu, je světlotisková reprodukce kresby z roku 1888 od Adolfa Stolle, jež zachycuje řadu domů, které stály na místě dnešní liberecké radnice. Stejně jako v předešlém případě, i tento grafický list ohrožovala kyselost. Také zde ji bylo potřeba zneutralizovat. Celý list byl vyčištěn a zbaven stop po zatékání. Okraje byly vyspraveny japonským papírem.


LK/Jan Mikulička