Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Technické muzeum vystavuje unikátní historický vůz RAF z roku 1909, výroba těchto aut je s Libercem spjatá

12. 07. 2023 | 11:46

Unikátní historický vůz RAF typu 18/22 z roku 1909 je nově v expozici Technického muzea v Liberci. Ředitel muzea Jiří Němeček to dnes označil za splněný sen, neboť výroba těchto vozů je s Libercem spjatá. Automobily této značky produkovala na začátku minulého století místní továrna Reichenberger Automobil-Fabrik (RAF). Kolik jich vyrobila, se neví. Podle znalců jich bylo maximálně 3000, ale dochovalo se jich jen kolem pěti. Vůz RAF na zhruba čtyři měsíce zapůjčilo do Liberce Národní technické muzeum (NTM) v Praze ze své stálé expozice.

RAF5
Foto: Artur Irma

"To, že jsme ji z expozice vyndali, zapůjčili, není zcela běžné, protože ten základ - stálou expozici - neradi měníme. Tam jsou opravdu nejvýznamnější předměty, které máme a RAFka je jedna z nich," řekl dnes novinářům ředitel odboru muzea dopravy NTM Arnošt Nezmeškal. V případě Liberce podle něj udělali výjimku i s ohledem na to, že se zde tyto vozy vyráběly.

Vzácný automobil je pojištěný zhruba na 7,5 milionu korun, jeho hodnota je ale zřejmě ještě vyšší. "Vezměte si deset milionů korun a jděte si koupit automobil značky RAF. To se vám nepodaří," dodal Nezmeškal.

Foto: Artur IrmaO zapůjčení tohoto vozu usilovalo libereckému muzeum od svého založení, tedy od roku 2014. "Je to pro nás symbol začátku automobilového průmyslu tady u nás. A každý, kdo má automobilový průmysl rád, nebo dokonce ho i živí, tak musí být rád, že to auto se po těch letech vrátilo," řekl Němeček.

Foto: Artur IrmaPodle dostupných informací se vozy značky RAF v Liberci vyráběly od roku 1907. Předcházel tomu odkup automobilové divize Linserovy továrny průmyslníkem Theodorem Liebiegem. Od roku 1912 se továrna RAF začlenila pod mladoboleslavskou automobilku Laurin & Klement a zřejmě poslední vůz značky RAF vznikl v roce 1916. Muzeum v Liberci má zapůjčený jednodvéřový dvoumístný model 18/22, který připomíná kočár. Vystavený model má repliku karosérie. "Je to vůz na původním podvozku s novodobou druhostavbou karoserie podle lehkého užitkového vozu typu FW25. Renovaci provedli pracovníci podniku LIAZ Holýšov v roce 1976," uvedla manažerka Technického muzea v Liberci Eva Daňková.

Foto: Artur Irma

Technické muzeum v Liberci sídlí v areálu bývalého výstaviště a příští rok bude slavit deset let od založení. Vystavuje nejen historické automobily, motocykly či jízdní kola, ale má i expozici městské hromadné dopravy spravovanou spolkem Boveraclub nebo prezentuje soukromou sbírku luxusních vozů nazvanou Království automobilů. V muzeu jsou i tři lokomotivy, sněžná rolba či expozice věnovaná historii a současnosti průmyslu v regionu. Bývá také často místem zastávky srazů historických aut. Návštěvnost muzea každoročně stoupá, loni ho navštívilo 17.000 lidí.

čtk