Úřad práce učí ukrajinské uprchlíky, jak získat dávku on-line. Elektronicky podali už 80% žádostí
Liberecký úřad práce v rámci pilotního projektu učí Ukrajince, jak mohou žádat o humanitární dávku on-line. I díky tomu bylo v Liberci elektronicky podáno zhruba 80 procent žádostí. ČTK o tom informovala ředitelka krajské pobočky Úřadu práce v Liberci Kateřina Sadílková. "To je cesta ke komfortu klienta a také zjednodušení práce pro naše zaměstnance," uvedla Sadílková.
Žádostí o humanitární dávku bylo v Liberci podáno přes 6000. Tato dávka se vyplácí od 21. března. Uprchlíci mohou získat 5000 korun na pokrytí základních potřeb a potřebného vybavení pro začátek života v Česku. Podporu získají za měsíc, ve kterém obdrželi vízum k ochraně. V případě potřeby ji mohou pobírat ještě dalších pět měsíců.
Liberecký úřad práce pro urychlení odbavení klientů nyní zavedl takzvaný management front, kdy u vstupu do budovy zaměstnanci úřadu příchozí nasměrují na konkrétní agendy, aby zbytečně nečekali ve frontě. Pro ukrajinské uprchlíky úřad vyčlenil halu v přízemí. "České klienty jsme nasměrovali do prvního patra, kde je prostorná čekárna státní sociální podpory a příspěvku na péči," uvedla Sadílková.
S podáním žádosti pak ukrajinským uprchlíkům pomáhají pracovníci úřadu práce v provizorně vytvořeném on-line koutku s možností využití wi-fi. K dispozici tam jsou tři tablety, žádost ale mohou Ukrajinci podat i přes mobilní telefon, pokud ho mají. Úředníci jim radí, jak mají žádost podat. Podle Sadílkové využívají i dva překladatele, což jsou studenti liberecké univerzity.
Systém dnes ocenil při návštěvě liberecké pobočky ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). "Pro mě osobně je to princip, který by měl být do budoucna nastaven na všech pracovištích," řekl Jurečka na dotaz ČTK. Cílem je podle něj digitalizace celé agendy.
Dalším krokem by měla být digitalizace příspěvku na bydlení, uvedl. " Pak chceme pokračovat v digitalizaci agendy rodičovského příspěvku a potom v těch dalších," řekl. Za ideální scénář považuje celkovou digitalizaci agendy sociální a hmotné podpory do dvou let. "A ten, kdo umí pracovat s digitálními technologiemi, aby vůbec na pobočky práce nemusel," dodal Jurečka.
čtk