V liberecké Oblastní galerii je osm soch z mozaiky a textilu Zsófie Keresztesové. Nezapřou inspiraci ženským tělem a přírodou
Osm soch z mozaiky a textilu, které jsou inspirované ženským tělem, přírodou a lidskými vztahy, jsou stěžejní částí nové výstavy v Oblastní galerii v Liberci. Vytvořila je devětatřicetiletá maďarská umělkyně Zsófie Keresztesová, která má na kontě i několik mezinárodních výtvarných úspěchů.
Výstava jejích děl zapadá do záměru galerie prezentovat současné výtvarné umění ze střední Evropy. Novinářům to řekl ředitel galerie Filip Suchomel.
"Na podzim jsme vystavovali pana Neo Raucha a jeho ženu Rosu Loy a toto je další krok k navázání úzké spolupráce a kontaktů právě se střední Evropou," dodal Suchomel.
Díla, která jsou nyní v galerii, prezentuje Keresztesová poprvé. Pracovat na nich začala před několika lety a na vybraném tématu pro libereckou výstavu se shodla s kurátorkou Teo Zachovou. "Dneska už to je třetí rok, kdy jsme společně s Zsófií začali komunikovat. Téma, které v nás obou rezonovalo, bylo mateřství, ženství a situace matky versus kariéra, kdy se samozřejmě musíte rozhodovat, jestli půjdete jedním směrem, nebo druhým, nebo nějakým způsobem to zkombinujete a vytvoříte si tam určitý balanc," řekla novinářům Zachová.
Keresztesová dnes novinářům řekla, že výstava je pro ni velice důležitá. "To téma je pro mě osobní a vychází z mých osobních zkušeností, které ve svém životě právě prožívám," řekla.
V sochách spojila lidskou anatomii a přírodní motivy. Například jedna socha připomíná dutý strom evokující pramen vlasů. "Pohrává si s absurditou, kdy jsou křehké vlasy spleteny do stabilního kmene stromu. I když zdánlivě vypadá jako mrtvý, pro kolonie dalších živých i neživých bytostí je útočištěm," uvedla kurátorka výstavy. Inspirací pro další dílo, což jsou zdvojené můry s keříky místo křídel, nalezla maďarská autorka v ženských ňadrech při kojení. A třeba klečící ženské torzo s piknikovým košem má u návštěvníků evokovat péči o druhé.
Důležitou roli pro díla vystavená v Liberci má i textil, což je materiál, s nímž už Keresztesová ve své tvorbě obvykle nepracuje. "Látka dodává sochám vnitřní křehkost a intimitu, díky čemuž je tvůrčí proces osobitější a intimnější," uvedla maďarská výtvarnice. Textilie jsou podle ní ručně sešívané. "Což mi pomohlo se znovu napojit na pocity blízkosti a péče, které jsem ve svých dřívějších pracích postrádala. Mozaika sice u soch zůstává klíčovým prvkem, ale díky textilu působí daleko otevřeněji, jako by odhalovala svou zranitelnější, vnitřní vrstvu," dodala Keresztesová. Výstava jejich děl nazvaná Trembling Empire potrvá v galerii do 1. června.
Pro maďarskou umělkyni jde o její druhou sólovou výstavu v Česku, v roce 2018 měla svá díla v pražském Karlin Studios. "Vystavovala i v mezinárodních prestižních institucích jako je Gianni Manhattan ve Vídni nebo König Galerie v Berlíně," dodala mluvčí liberecké galerie Kateřina Třmínková. V roce 2022 byla navíc Keresztesová vybrána, aby reprezentovala Maďarsko na přehlídce současného výtvarného umění Benátské bienále.
čtk