Vlastní čerpací stanice na CNG se libereckému dopravnímu podniku vyplatila, úspory jsou citelné
Libereckému dopravnímu podniku se vyplatila investice do vlastní plnicí stanice na stlačený zemní plyn. Úspory jsou citelné zejména v době, kdy náklady na pohonné hmoty a energie rostou. ČTK to dnes řekl místopředseda představenstva Václav Sosna. Firmě se podle něj navíc podařilo nakoupit energie a plyn za dobré ceny. Zhruba třetina autobusů s plynovým pohonem ale stále jezdí tankovat do sousedního Jablonce nad Nisou.
Vlastní plnicí stanice přišla Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) na 23 milionů korun, v provozu je od června. "Cena jednoho kilogramu plynu nás vychází na nějakých 18 korun, kdežto v Jablonci nás stojí zhruba 33 korun. Bohužel předchozí vedení dopravního podniku uzavřelo nevýhodnou smlouvu, která nám znemožňuje odstoupení od smlouvy v Jablonci," doplnil liberecký městský radní a předseda dozorčí rady dopravního podniku Petr Židek (ODS).
Dopravní podnik se na vybudování plnicí stanice v Jablonci podílel před deseti lety s firmou BusLine, která pro něj zajišťovala MHD v Jablonci a okolí. Stanici ale po dokončení pronajaly soukromé společnosti, od které teď dopravní podnik musí část plynu pro autobusy nakupovat. Smlouvy uzavřené předcházejícím vedením dopravního podniku vyprší podle Židka až v roce 2033, pro DPMLJ jsou extrémně nevýhodné a prakticky nevypověditelné. Vedení firmy podle Židka usiluje o ukončení spolupráce.
Liberecký dopravní podnik v posledních letech investuje miliony do modernizace vozového parku. Aktuálně má stovku autobusů a 55 tramvají. Téměř 40 procent autobusů jsou vozy s pohonem na CNG, jen loni koupil dopravní podnik desítku nových plynových vozů od polské firmy Solaris. Zhruba třetina plynových autobusů musí ale podle Sosny stále tankovat v Jablonci. Není to přitom jen o dražším plynu, pro dopravní podnik to znamená také uvolnit řidiče, zbytečnými jízdami se opotřebovávají i autobusy a pneumatiky. "To vše jsou náklady navíc," dodal.
DPMLJ zajišťuje městskou dopravu v Liberci a také spojení do blízkých obcí. Majoritním vlastníkem je Liberec, minoritní podíl 0,38 procenta akcií drží od roku 2010 město Jablonec nad Nisou. Podnik s 440 zaměstnanci dosáhl loni výnosů bezmála 516,6 milionu korun, to je o sedm procent méně než v roce 2019. Hlavním důvodem byl propad tržeb z MHD. Hospodaření přesto skončilo ziskem 228.000 korun. Autobusy a tramvaje libereckého dopravce přepravily loni 30 milionů cestujících, o pětinu méně než o rok dříve. Důvodem byla koronavirová opatření.
čtk