Cestovka mi peníze zadrží do 31.8.2021, pojištěna proti úpadku je pouze do 31.10.2020. Něco je špatně. Na klienta zase zbyde kratší konec provazu

08. 04. 2020 | 6:00

Vláda se konečně odhodlala vyřešit svízelnou situaci tuzemských cestovních kanceláří a jejich klientů, kteří si už zaplatili zahraniční zájezd, nebo na něj složili zálohu. Vláda svým návrhem udělala z klientů cestovek věřitele, z cestovek dlužníky. Lidem v cestovních kancelářích a agenturách uvíznou desetitisíce, s nimiž se shledají, pokud si nevyberou jiný zájezd, až v půlce září příštího roku.

létoLasturyCovid
Ilustrační foto

Platnost pojistných certifikátů namátkou vybraných tuzemských cestovních kanceláří:

CK Fischer - do 31.12.2020, CK Pantour - do 31.10.2020, CK Blue Style - do 31.12.2020, CK Eximtours - do 30.6.2020, CK Melissa Travel - do 31.12.2020

Vyhledáno pomocí google.com

Vláda si evidentně řekla, že když mají lidé na cestování do zahraničí, tak to bez „pár tisíc“ 20 měsíců klidně vydrží. Na zájezd již vynaložené finance samozřejmě nejsou vůbec úročeny, takže za dnešních, dejme tomu, třicet tisíc, které cestovka zadržuje, za rok můžete pořídit podstatně méně. Záleží na inflaci, kursu eura, nabídce a kalkulaci napřesrok nabízených zájezdů. Nehodnotím, konstatuji.

Co vláda vlastně schválila? Co ještě musí ve zkráceném režimu projednat obě komory parlamentu a podpisem zpečetit prezident? Tuzemské cestovní kanceláře (CK) budou moci odložit vrácení peněz za zrušené zájezdy kvůli koronaviru s plánovaným odjezdem do 31. srpna 2020. Místo nich budou klientům vydávat poukazy na rovnocenné cesty. Na odložení platby by měla do 31. srpna příštího roku platit tzv. ochranná doba. Klienti, kteří do tohoto data poukaz nevyužijí, budou mít nárok na vrácení uhrazených záloh. Poukazy budou moci odmítnout senioři, zdravotně postižení nebo nezaměstnaní.

Poukazy budou chráněny zárukou pro případ úpadku CK. Poukaz místo hotovosti musí být nabídnut bez poplatku na rovnocenný zájezd. Pokud to nebude možné a ochranná doba skončí, CK bude muset klientovi uhradit veškeré zaplacené zálohy. Hotovost CK bude muset lidem vrátit i v případě, že náhradní zájezd v ochranné době nevyčerpají, a to nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby, to znamená do 14. září 2021.

Poukaz budou moci odmítnout lidé spadající do tzv. zvláště zranitelných skupin. Patří k nim senioři nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené či lidé, kteří nemohou kvůli koronaviru pracovat. Lidé, kteří si koupili zájezd s odjezdem do 31. srpna, ale nebudou ho chtít absolvovat kvůli obavám o své zdraví nebo ztrátě zaměstnání, mohou rovněž CK požádat o vydání poukazu. Za běžných podmínek by museli při jeho zrušení uhradit storno poplatky. Tolik finexpert.cz.

Na první pohled to vypadá na samá pozitiva. Oželíte peníze na mnoho měsíců, pokud jste patřili k těm vzorným a nakupovali a platili už v lednu 2020 (First minute) a budete čekat, co bude. Voucher je přece na 100 procent pojištěn proti úpadku cestovní kanceláře, žádné obavy. O peníze nikdo nepřijde...

Fakt? Podívala jsem se na pojistnou smlouvu „své“ cestovní kanceláře, která mě prostřednictvím cestovní agentury, největšího touroperátora v zemi, zkasírovala. O tom, že se k vracení peněz před 6. dubnem, než vláda konečně přijala alespoň nějaké opatření, neměla, naopak mi vyčíslila stornopoplatky na 65%, jsem už psala. Proto jsem ve vztahu k ní ve střehu.

Tak ta moje „drahá“ cestovka má uzavřenou pojistku k pojistné smlouvě na pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře jen do 31.10.2020. Dokument jí visí na webovkách. Moc se v pojišťovnictví nevyznám, ale něco mi říká, že to není tak docela v pořádku. Pojistka by snad měla zahrnovat i dobu, jíž vláda říká ochranná. Ochranná pro koho?

Jak říkám, v pojišťovnictví se moc nevyznám, ale nikdo se asi nebude předhánět v tom, aby prodloužil pojistku vysoce rizikovému klientovi, jímž předlužená cestovka bezesporu je. Můj zájezd byl také, díky  dokoupenému a CK doporučenému cestovnímu pojištění, stoprocentně pojištěn na storno. Když vznikl problém, zjistila jsem, že epidemiologická situace je ve výlukách a klient má pokaždé, i při jakékoliv uznatelné pojistné události (nemoc, smrt), dvacetiprocentní spoluúčast. To mi prozradili až v pojišťovně, s níž mi cestovka takové pojištění sjednala.

Cestovky i touroperátoři moc dobře vědí, že lidé mnohastránkové všeobecné obchodní podmínky k produktům, jež jim s podporou masívní reklamní kampaně prodávají, nečtou. Zcela vědomě jim lžou, jak je všechno stoprocentně pojištěno. Vědí, že se o to klienti začnou zajímat až ve chvíli, kdy se něco stane. Až pak zákazník zjistí, že pokaždé tahá za kratší konec provazu, jenž na něj upletly cestovky a agentury. Mnoho let jim to procházelo. Tak proč by tomu najednou mělo být po 31.8.2021 jinak?

Alena Roubalová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace