Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Co se považuje za kolo? Má to mít mj. pedály nebo se na tom musí dát odrážet. A nesmí to jet víc než pětadvacítkou

14.10.2023 | 8:04

Může "slabý" elektroskutr či "silná" elektrokoloběžka na cyklostezku? Může se na nich do lesa stejně jako na kole? Ministerstvo dopravy na základě četných žádostí a dotazů vydalo toto stanovisko k elektrokoloběžkám a kolům vybaveným motorkem, jejich technickým parametrům a kategorizaci. Uveřejňujeme ho v plném znění:

nextbike3
ilustrační foto

1) Definice:

Jízdním kolem se rozumí i koloběžka, jízdní kolo s pedály, které je vybaveno přídavným elektrickým motorem dle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího
schvalování vozidel kategorie L (dále jen „nařízení EU 168/2013“), tříkolka a vícekolka, stejně jako
vícesedadlové jízdní kolo a jim podobné vozidlo poháněné lidskou silou.

Jízdní kolo (tedy i koloběžka) se považuje za jízdní kolo i v případě, že je dodatečně vybaveno pomocným motorkem, jestliže:

a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola,
b) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
c) v případě použití spalovacího motoru nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší než 50 cm3,
d) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/hod.
e) montáž pohonného systému - motor, nádrž paliva nebo akumulátor na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.

2) Kategorizace:

Dále jsou popsány jednotlivé kategorie či skupiny, do kterých mohou být zařazena předmětná vozidla.

a) Jízdní kolo vybavené přídavným elektrickým motorem dle nařízení EU 168/2013. Jedná se o šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud
rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h.

b) Jízdní kolo dodatečně vybavené pomocným motorkem. Musí být zachován charakter jízdního kola, motorek musí být namontován dodatečně, výkon elektromotoru nepřesáhne 1 kW, objem válce nebo válců spalovacího motoru 50 cm3, maximální konstrukční rychlost 25 km.h-1 a montáž pohonného systému na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.

c) Motocykl, pokud vozidlo nesplňuje požadavky uvedené v písmenech a) nebo b) a lze ho schválit podle požadavků nařízení EU 168/2013.

d) Vozidlo kategorie Z, pokud vozidlo nesplňuje požadavky uvedené v písmenech a) nebo b) a nelze ho schválit podle požadavků nařízení EU 168/2013. Např. vozidla nespadající pod písmena a) nebo b), která nejsou vybavena alespoň jedním místem k sezení nebo vozidla vybavená místem k sezení pro řidiče nebo jezdce s výškou R-bodu ≤ 540 mm u kategorií L1e, L3e a L4e a s výškou R-bodu
≤ 400 mm u kategorií L2e, L5e, L6e a L7e, atd.

3) Přepínače:

Je-li předmětné vozidlo vybaveno jakýmkoliv přepínačem režimu jízdy, nezáleží na tom, zda manuálním nebo elektronickým, a jakýkoliv z jízdních režimů nesplňuje požadavky pro vozidla uvedené v bodu 2) písm. a) nebo b), pak se jedná buď o motocykl, nebo o vozidlo kategorie Z. Upozorňujeme, že není podstatné jaký režim v daném okamžiku je spuštěn.

4) Rychlost:

Pokud je vozidlo konstruováno na maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km(hod. v jakémkoliv režimu nebo motor není vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jeho výkon není postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/hod., pak se opět jedná buď o motocykl, nebo o vozidlo kategorie Z.

5) Výkon:

Pokud je v jakémkoliv jízdním režimu výkon motoru vyšší než 1 kW nebo objem válce či válců motoru větší než 50 cm3 nebo výkon motoru přesáhne 250 W a není vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jeho výkon není postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h-1, pak se opět jedná o motocykl, nebo o vozidlo kategorie Z.

6) Charakter jízdního kola nebo koloběžky:

Vždy musí být zachován charakter jízdního kola nebo koloběžky – tedy v případě jízdního kola musí být možné se běžně pohybovat pomocí šlapání do pedálů a v případě koloběžky se pohybovat pomocí odrážení. Pokud toto není zachováno, jedná se o motocykl nebo o vozidlo kategorie Z.

7) Dodatečné vybavení pomocným motorkem:

U těchto vozidel je nutné, aby pomocný motorek byl na vozidlo dodatečně namontován, tedy, aby bylo možné vozidlo provozovat i bez tohoto dodatečně namontovaného pomocného motorku. Montáž pohonného systému na vozidlo si nevyžádá zásah do jeho nosných částí.

8) Požadavky na jednotlivé druhy vozidel z pohledu schválení a registrace:

a) Jízdní kolo vybavené přídavným elektrickým motorem dle nařízení EU 168/2013: vozidlo nepodléhá schválení technické způsobilosti a nepodléhá registraci.

b) Jízdní kolo dodatečně vybavené pomocným motorkem: vozidlo nepodléhá schválení technické způsobilosti a nepodléhá registraci.

c) Motocykl: vozidlo podléhá schválení technické způsobilosti a registraci v registru silničních vozidel,

d) Vozidlo kategorie Z: vozidlo podléhá schválení technické způsobilosti, ale nepodléhá registraci.

V případech, kdy se bude jednat o motocykl nebo o vozidlo kategorie Z, tak se již nejedná o jízdní kolo a jeho řidič je povinen provozovat ho jako motorové vozidlo v souladu se zákonem č. 361/2000 Sb., v platném znění, což znamená, např. být držitelem příslušného řidičského oprávnění.

Ministerstvo dopravy ČR/Ivan Novák, ředitel Odbor provozu silničních vozidel

převzato z www.liberec.cz