Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

V nejhorší okamžik, kdy udeřila Sabine, v pondělí 10.2. ve 13.00 hodin, bylo v ČR bez elektřiny 306 tisíc odběratelů

22. 02. 2020 | 17:30

Přetrhané vodiče, popadané sloupy a stožáry elektrického vedení, poškozené distribuční trafostanice, ulomené izolátory. Vyhlášený kalamitní stav v sedmi krajích, 306 tisíc odběratelů bez elektřiny, 2755 poruch na elektrickém vedení, 500 energetiků v terénu, 30 tisíc přijatých hovorů na call centru, škody na distribučním zařízení za 25 milionů korun. ČEZ Distribuce vyčíslila škody po orkánu Sabine.

sabine2cez
Foto: ČEZ

Liberecký kraj: I zde největší problémy nadělala druhá vlna vichřice, která zasáhla kraj v pondělí 10. února po poledni. Popadané stromy blokovaly silnice, zkomplikovaly i dopravu na železnici. Energetici museli vyhlásit od pondělních 13:00 do úterních 15:00 kalamitní stav, bez dodávek elektřiny zůstalo 38.000 odběratelů. 

Orkán se do České republiky přihnal v pondělí 10. 2.2020 nad ránem, kdy meteorologové naměřili na Sněžce nárazy větru o rychlosti neuvěřitelných 184 km/h. Vichřice zasáhla zásobovací území ČEZ Distribuce ve dvou vlnách, ta odpolední byla mnohem silnější a ničivější. Společnost vyhlásila v sedmi krajích kalamitní stav.

V nejhorší okamžik, který nastal v pondělí ve 13.00 hodin odpoledne, bylo bez elektřiny na 306 tisíc odběratelů. Obrovské nasazení montérů i techniků v terénu přineslo v nočních hodinách pozitivní výsledky. Za deset hodin, tedy ve 23.00 hodin, společnost evidovala bez elektřiny již „jen“ 25 tisíc odběratelů. Na odstranění následku orkánu se podílelo pět stovek pracovníků v terénu, na dispečinku i call centru. Povoláni byly také extérní dodavatelé

Od pondělí do středy vyřídilo call centrum více než 30 tisíc hovorů, portál www.bezstavy navštívilo více než 70 tisíc uživatelů. Pro krizové řízení se již při minulých událostech osvědčil také Krizový informační systém, jehož prostřednictvím bylo starostům a členům krizových štábů nyní rozesláno téměř 29 tisíc SMS. Na webu cezdistribuce.cz se o aktuální situaci informovalo 44 tisíc zákazníků.

Foto: ČEZ

Poruchové čety vyjížděly k 2755 poruchám na elektrickém vedení (3 vvn, 869 vn a 1742 nn), ve 141 případech vyměnili energetici pojistky v HDS. Nejčastější příčinou poruch byl pád stromů a větví do vedení, poškozené izolátory, zlomené a stržené sloupy a stožáry na všech napěťových hladinách.

Škody na distribuční zařízení dosáhly 25 milionů korun.

TZ ČEZ/Soňa Holingerová