Liberecká politická scéna zřejmě našla ústřední téma komunálních voleb: Co s lanovkou na Ještěd?
Velká diskuse se rozpoutala pod facebookovým příspěvkem Jiřího Šolce, náměstka libereckého promátora pro technickou správu města a informační technologie, který napsal pro svůj profil. Níže jej přetiskujeme v plném znění i proto, že se do diskuse nad osudem ještědské lanovky zapojila nejen Šolcova facebooková bublina, ale i bývalí liberečtí primátoři či jejich náměstci. Vypadá to, že místní politická scéna, ta aktivní i "odpočívající", našla ústřední téma nadcházejících komunálních voleb. Téma, které zajímá veřejnost napříč politickým spektrem.
Jiří Šolc napsal: .... podělím se s vámi o svůj názor na další osud lanovky na Ještěd... ano možná budu v menšině, možná úplně sám, možná mi někdo řekne "co se staráš ... je to státu, respektive národního dopravce" ..... ale přesto nedá mi to ... a pozor je to dlouhé ....
Lanovka vždycky byla, skoro bych řekl je (i když teď není) součástí našeho města ... každý z nás mnohokrát jel ... jako dítě jsem to miloval pro to houpání, pro ten radostný den s rodiči či babičkami .... v zimě sáňky, v létě sandále .... jako táta s vlastními dětmi či jako oddávající skoro bych řekl služebně ....
Každého z nás jistě zdrtila ta příšerná katastrofa při které mladý vyhasl lidský život .... a právě proto vždy se snažím navnímat všechno co se kolem lanovky šustne ....
na sklonku roku prolomily České Dráhy týdny trvající mlčení a veřejně představily tři scénáře budoucího postupu, přičemž (alespoň mediálně) favorizovaly výstavbu nové dráhy z konečné městské tramvaje ... hmm na první pohled líbivé a správné řešení, nicméně okamžitě se mi v mysli rozsvítil nejeden otazník a také červený vykřičník ... a tak se podělím se svými pochybnostmi
Nejdříve otazníky .... Proč se vlastně má stavět "nová lanovka", když ta "stará" utrpěla jedinou takto tragickou havárii za celou svoji existenci ? .. tím to nechci zlehčovat, ale opravdu je to na celý nový projekt za (neznám částku ale bezpečně )stovky milionů ... namisto doplnění soudobého automatického zabezpečení za (neznám částku ale za jednotky) jednotky milionů ?
Uvědomují si všichni krutě složitý povolovací proces "nové lanovky" ? .... projekt bude trvat měsíce a měsíce .... EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí) bude trvat další rok, vypořádání pozemků, atd ... potom odvolačky, bude se kácet les, to bude mnohým vadit ... i kdyby to dělal špičkově zaplacený profík i s ideálním průběhem se pod dva roky se s povolením nemůže dostat... dva roky budeme stát ..... to hotel logicky vyhladoví a turisticky město poškodí ....
Opravdu vadí ten kousek cesty, který se od parkoviště musí dojít ? vždycky jsem to považoval za to hezké a zdravé, ať už od auta nebo od tramvaje ... chodit pěšky je správné ....malé děti i moje babičky to opakovaně zvládaly ...
No a teď to co mi vadí nejvíce .... Má na to státní dopravce ? Nebo má své základní priority jinde ? hmm, asi co, že .... No a tady jsme u toho červeného vykřičníku .... ne že bych měl něco proti soukromému sektoru, ale je třeba to říct naplacato ... podle interních zdrojů roky odolává lanovka na Ještěd pokusům o privatizaci, byla to jediná zisková "trať" Českých drah bez potřeby státních dotací .... ale zainvestovat zrovna sem xy milionů na volnočasovou zábavu asi není správné, že? .... takže pomůže soukromý sektor, dává to logiku, umí to a má areál okolo ... jenže pak už to bude všechno jinak ... dodnes to byla turistická lanovka ... pěšáci, sáňkaři, kočárek, babička s dědou a pes .... nově to bude součást lyžařského areálu ... takže v zimě hlavně lyžaři po stovkách a ostatní se sáňkama a kočárkem jako doplněk, v létě to bude o fous lepší...
Možná jsem až přílišná konzerva, ale já bych opravil současný stav, doplnil bezpečné automatické brzdy a fungoval beze změny dál tak jako doposud ...
kdybych do toho mohl mluvit a pokud bude potřeba oficiální stanovisko vedení města, tak (možná v menšině) i budu ... budu se především ptát a pokud mne něco nového nepřesvědčí chtěl bych zachování současného stavu ....
FB Jiřího Šolce, náměstka libereckého primátora
Výběr z následných reakcí:
Tomáš Kysela (bývalý náměstek primátora, Šolcův rezortní předchůdce, tehdy za ANO)
Jirko napsal jsi to krásně. Jsi svým způsobem poeta. Ale bránit se pokroku se vším všudy, včetně téměř absolutní bezpečnosti, to se nezlob. Nemůžu s tebou souhlasit. Je to stejné jako můstky, hned vedle. Proč myslíš, že se opravovaly a přestavovaly, od svého vzniku roku 1966. Pro zvýšení bezpečnosti, protože technické parametry nevyhovovaly atd. Z jiného soudku. Proč nezůstal metrový rozchod Liberecké tramvajové tratě? Myslím, že to nakonec dopadne úplně jinak, nežli si všichni, tady diskutující, představují. Obávám se aby vůbec nějaká lanovka na Ještěd ještě byla.
Martina Teplá (současná zastupotelka za ANO)
Ač máme na spoustu věcí názory rozdílné, v názoru na lanovku se shodneme. Jsem v tomto ohledu totiž také " konzerva".
Zdeněk Chmelík (současný zastupitel za SLK)
Jirko, smutne je, ze i přes tisíce postu na FB se bude tahle polévka vařit jinde a město bude v duchu řízení tohoto státu (CD) z akce eliminovano, aby mohly peníze (soukromý investor) nalezt cestu k maximalizaci zisku. Ačkoliv jde pro město o velmi důležitou věc, tak to dopadne jako vždy a občané i město samé budou upozadeni. Je mi to lito (bo s tebou v tomto souznim), ale vše se odehraje u nás bez nás. Tahle bezmoc mě hooodne frustruje.
Tibor Batthyány (bývalý primátor Liberce, tehdy za ANO)
Já tě chápu. Vy ten Liberec konzervujete kompletně. Budeme jednou skanzen.
Robert Korselt (současný zastupitel za SLK)
… no ještě štěstí Jirko, že pokrok nezastavíš … i když bys možná mohl, prý existuje již několik let usnesení vlády o převodu lanovky z ČD na Město …
Jiří Kittner, bývalý primátor za ODS odpověděl Robertu Korseltovi
Neexistuje. Kdysi sice bylo přijato, ještě za éry J. Drdy, ale ČD se jím odmítaly řídit tak dlouho až toto usnesení Paroubkova vláda někdy tuším 2004 - 2005, nepamatuji si to přesně, zrušila. Odůvodnění bylo poměrně zvláštní, ve stylu ČD usnesení nesplnily, tak ho rušíme....