Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Lávka nad rušnou silnicí I/9 spojila Českolipské části Svárov a Kopeček

04. 05. 2023 | 11:23

Českolipské části Svárov a Kopeček spojila nová lávka nad rušnou silnicí I/9. Lidé už mohou most používat, i když zatím nemá finální povrch. Nátěr není možné dělat při teplotách, které v noci klesají pod pět stupňů, řekla dnes ČTK mluvčí radnice Kristýna Kňákal Brožová. Most, který zajistí bezpečnost chodců a cyklistů, kteří potřebují překonat hlavní tah, vyšel město včetně DPH na 27,3 milionu korun.

česká lípa lávka2 345021754 2420161341486238 855362056229152902 n
Foto: Facebook/Město Česká Lípa

Firma VIAMONT, která lávku stavěla, dokončí pochozí izolaci, jakmile to klimatické podmínky dovolí. "Lávku bude nutné asi na tři dny uzavřít, veřejnost o tom budeme informovat s předstihem," doplnila mluvčí. Lávka je dlouhá 60 metrů a čtyři metry široká, tvoří ji ocelová oblouková konstrukce se zavěšenou betonovou mostovkou. Součástí lávky jsou i přístupové chodníky a veřejné osvětlení. "Na straně Kopečku lávka začíná v ulici U Kola v křižovatce se Zimní ulicí, na straně Svárova končí na louce u hasičské zbrojnice, odkud lze místní cestou dojít až do ulice Karla Poláčka," dodala.

Stavba se městu výrazně prodražila, stála téměř dvakrát více, než projektanti původně odhadovali. "Důvodem pro výrazné zvýšení ceny je především ocelová konstrukce lávky, cena oceli se kvůli válce na Ukrajině zvýšila téměř desetinásobně," řekl na dotaz ČTK místostarosta Martin Brož (ANO). Odložit stavbu kvůli vysoké ceně ale město nechtělo, s výrazným poklesem cen podle místostarosty nebylo možné moc počítat.

Podle starostky Jitky Volfové (ANO) lidé z obou čtvrtí oddělených rušnou silnicí první třídy na lávku, která zajistí bezpečný přechod, léta čekali. Cesta mezi oběma čtvrtěmi je teď kratší a bezpečnější. V minulosti podle Volfové lidé často silnici přebíhali a zhodnotila jako zázrak, že tam nedošlo k žádnému většímu neštěstí. Radnice na projekt žádala dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ale neuspěla, stavbu tak plně platila z vlastního rozpočtu.

Projekt lávky zpracovala pro město společnost VANER, která už v České Lípě stojí za návrhem lávky přes Ploučnici v parčíku Milady Horákové. Ve studii nabídli projektanti městu devět variant řešení s využitím oceli, dřeva nebo jejich kombinací. Město si vybralo oblouk z oceli a betonu. Že by kvůli strmě rostoucím cenám oceli materiál změnili, na radnici neuvažovali. Podle Brože je ocel odolný materiál a na rozdíl od dřeva má delší životnost a nepotřebuje takovou péči.

čtk

 Fotogalerie - foto: Facebook/Město Česká Lípa